Ryhmä kävelylenkillä puistossa
© iStock

Valmiina kävelymaratonille

Vaikka tähtäisit maratonille juoksun sijaan kävellen, se vaatii silti valmistautumista ja harjoittelua. Näillä vinkeillä maratonista tulee kiva kokemus.

keskiviikko 14. syyskuuta 2016 teksti Therese Zillmer
Maratoninsa kävelevä pääsee monella tapaa helpommalla: puhe luonnistuu ilman pahempaa puuskutusta vielä maaliviivan jälkeenkin ja seuraavana aamuna sängystä pääsee ylös omin avuin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kävelijä voisi löysäillä harjoittelussa – päinvastoin. Ilman kunnollista valmistautumista maraton voi olla kävellenkin todella raskas koettelemus, josta on ilo kaukana.


Seuraavilla vinkeillä selviydyt 42 kilometrin urakasta.

Näin valmistaudut kävelymaratoniin

Varusteet

Kevyet, hengittävät kengät, joissa on varpaille tilaa ja napakka kantakuppi.


Valmistautuminen

Asteittain pitenevät kävelylenkit.


Ravitsemus
Terveellistä, monipuolista ruokaa. Pieniä määriä nestettä usein. Energiajuoma mukaan tapahtumaan.


Strategia

Kävelyä tai vuorotellen 1 min kävelyä ja 1 min juoksua.

Epäröitkö vielä kävelymaratoniin osallistumista? Katso 9 syytä lähteä kävelymaratonille.

Ehkä sinua kiinnostaa...