Kannattaako valita viikunoita vai taateleita?

Kuivatut hedelmät ovat erinomainen vaihtoehto suklaalle ja muille makeisille.

tiistai 7. heinäkuuta 2015 teksti KUNTO PLUS

Luontaisen makeutensa lisäksi kuivatuissa hedelmissä on tärkeitä vitamiineja ja kivennäisaineita sekä usein myös terveellisiä fytokemikaaleja, jotka vahvistavat immuunipuolustusta ja auttavat elimistöä torjumaan talviset vilustumiset.

Kuivatuista hedelmistä suosituimpiin kuuluvat taatelit ja viikunat, jotka molemmat päihittävät makeiset terveellisyydessään. Mutta herkkujen välillä on myös eroja. Terveellisyydessä kuivatut viikunat lyövät laudalta taatelit.

Tulos

Kuivattujen viikunoiden energiasisältö on selvästi taateleita pienempi. Lisäksi ne sisältävät enemmän ruuansulatusta edistäviä kuituja. Myös kivennäisaineiden ja etenkin antioksidanttien kannalta viikunat voittavat ylivoimaisesti.

Yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan kuivatut viikunat kuuluvat antioksidanttilähteiden kärkikastiin. Niinpä viikunoita suositellaan nautittavaksi osana terveellistä ruokavaliota.

Ehkä sinua kiinnostaa...