Nainen tekee vartalon kiertoa
© Morten Andersen

Tekniikka kuntoon: vartalon kierto istualla

Vartalon kierrot ovat tehokasta treeniä vatsalle ja etenkin vinoille vatsalihaksille. Katso, miten teet harjoitteen oikein.

maanantai 10. heinäkuuta 2017 teksti Maria Jespersen

Vartalon kierto

Istuen tehtävä ylävartalon kierto on tehokas vatsalihasharjoite, joka vahvistaa erityisesti vinoja vatsalihaksia. Harjoitteen vaativuutta voi säädellä ylävartalon asennolla ja lisäpainolla. Kiertoliike voi kuitenkin vahingoittaa selkää, jos tekniikka ei ole kunnossa. 

Vartalon kierto on supertehokas

  • Vahvistaa keskivartalon lihaksia.
  • Ennaltaehkäisee selkäkipuja.
  • Auttaa parantamaan ryhtiä.

Vartalon kierto vahvistaa näitä lihaksia

  •   Vatsalihakset

Harjoite

  1. Istu polvet koukussa ja kädet yhdessä rinnan edessä. Nojaa taaksepäin vatsa jännittyneenä ja nosta jalat alustasta. 

  2. Kierrä ylävartaloa puolelta toiselle mahdollisimman pitkälle. Pidä tempo nopeana. Käännä katsetta ylävartalon mukana.

Näin saat harjoitteesta parhaan hyödyn

Jalat ilmaan
Tämä vaikeuttaa harjoitetta ja kehittää tasapainoa.

Jännitä keskivartalo
Näin tasapaino säilyy paremmin, ja liike on vakaampi.

Kierrä ylävartaloa
Muista kiertää koko ylävartaloa, eikä pelkkiä käsiä.

Selkä suorana
Lihasten väsyessä ryhti alkaa heiketä. Lopeta silloin harjoite. 

Huomioi kyynärvarret
Jos kädet kiertyvät sivuille mutta ylävartalo ei, paina kyynärvarret kiinni vartaloon.

Ehkä sinua kiinnostaa...