Kitkerä G&T sisältää yllättävän paljon energiaa.
Kitkerä G&T sisältää yllättävän paljon energiaa.

Kuusi juomaa, joiden kanssa laihduttajan kannattaa olla tarkkana

Laihduttajan kannattaa olla perillä paitsi ruokiensa, myös juomiensa energiapitoisuudesta. Kurkusta kulautettavia kaloreita karsimalla voi nipistää päivän energiasaldosta merkittävästi. KUNTO PLUSSAN ravitsemusasiantuntija listasi kuusi yllättävää nestemäistä kaloriansaa.

maanantai 22. toukokuuta 2017 teksti Lasse Lyhne

1. Limut ja mehut

Paitsi limsat, myös mehujuomat ovat todellisia kaloripommeja. Niissä on yleensä noin 10 - 12 % sokeria, ja puolessa litrassa limpparia voi olla energiaa noin 190 kcal, mehujuomissa vielä enemmänkin.

2. Maito

Maidosta saa runsaasti proteiinia ja kalsiumia, mutta laihduttajan kannattaa olla tarkkana, mitä maitoa lasiin kaataa. Kevytmaidossa on nimittäin yhtä paljon energiaa kuin kolajuomassa, ja täysmaidossa luonnollisesti vieläkin enemmän. 

3. Täys- ja tuoremehut

Täysmehuista ja tuorepuristetuista mehuista saa runsaasti vitamiineja, mutta hedelmien sokerien vuoksi myös runsaasti energiaa. Esimerkiksi appelsiinitäysmehussa on enemmän energiaa kuin kolajuomassa, joten laihduttajalle se ei ole paras valinta janojuomaksi. Hedelmät kannattaa mieluiten syödä sellaisenaan eikä juoda niitä mehuina, jolloin vitamiinien lisäksi saa myös hedelmien kuitua.

4. Punaviini

Alkoholi sisältää runsaasti energiaa jo itsessään, ja se on rasvan jälkeen energiapitoisin ravintoaine. Laihduttajia varoitellaan yleensä siiderin ja oluen kaltaisista energiapommeista, mutta myös punaviinissä voi makeusasteesta riippuen olla jopa 110 kcal energiaa annosta (1,2 dl) kohden. KUNTO PLUSSAN ravitsemusasiantuntija suosittelee laihduttajille enintään kolmea annosta viikossa.

5. Drinkit

Myös drinkeissä piilee yllättäviä kaloriansoja. Kitkerähkö Gin tonic sisältää noin 130 kilokaloria, ja mansikkainen daiquiri noin 200 kilokaloria. Konjakki lisää kahvittelukaloreita noin 92 kcal per annos.

6. Smoothiet

Itse tehdyssä smoothiessa on enemmän kuitua kuin mehussa, ja näin se myös täyttää vatsaa paremmin. Energiapitoisuus voi kuitenkin yllättää: puolessa litrassa hedelmäsmoothieta voi noin 300 kcal energiaa, ja valmissmoothiessa lukemat voivat olla vielä korkeampia esimerkiksi lisätyn sokerin vuoksi. Laihduttajille sopivat hyvin vihersmoothiet, tuhdimmalla itse tehdyllä smoothiella voi myös korvata aterian.

Juomissa voi "säästää" rutkasti kaloreita oikeilla valinnoilla. Runsasenergiaisen juoma vaihtaminen veteen, mustaan kahviin tai teehen voi parhaimmillaan keventää päivän energiasaldoa sadoilla kilokaloreilla.

KUNTO PLUS suosittelee
Saatko liikaa kaloreita päivän mittaan? Halusitpa sitten pudottaa painoasi tai pysyä nykyisessä painossasi, KUNTO PLUS -lehden Fooddiary.fi on ihanteellinen väline ruokavalion ja päivittäisen energiansaannin tarkkailuun.
Kokeile Fooddiary.fi 5 päivää ilmaiseksi

Ehkä sinua kiinnostaa...