Nainen treenaa käsipainoilla

Hauiskääntö oli yksi koehenkilöiden ­ohjelmaan kuulu­neista harjoitteista.

© iStock

Rasva palaa kevyillä painoilla

Lihastreeniä säätämällä voi saada 13 minuutissa kulumaan yhtä paljon energiaa kuin kaksi kertaa niin pitkällä juoksulenkillä.

maanantai 29. tammikuuta 2018 teksti Jeanette Linder ja Irene Brøndum

Näin vauhditat energiankulutusta ja säästät treeniaikaa

Vastusharjoittelulla voi kuluttaa runsaasti energiaa ja säästää silti treeniajassa, mistä on varmasti iloa ainakin kaikille niille, jotka haluavat hoikistua. Kaavaan kuuluvat kevyet painot, runsaat toistot ja hyvin lyhyet tauot.

Koehenkilöiden ohjelmaan kuului kuusi perinteistä lihaskuntoharjoitetta. He käyttivät suhteellisen kevyitä painoja, minkä ansiosta he kykenivät tekemään 13 minuutissa aikaisempaa enemmän toistoja. Tällä menetelmällä 13 minuutin lihastreenissä kului keskimäärin 346 kcal energiaa, mikä vastaa noin 25-30 minuutin juoksulenkin kulutusta.

Lähde: American College of Sports Medicine

Treenaa näin

Harjoitteet

Valitse LIHASKUNTOLIIKKEITÄ koko keholle joko vapailla painoilla tai laitteissa.

Katso vinkit ja ohjelmat lihastreeniin täältä!

Vastus

Käytä vastusta, joka vastaa noin 50 % vastuksesta, jonka jaksat enimmillään nostaa.

Toistot

Tee 6 harjoitteen sarja, jossa teet 30 s jokaista harjoitetta. Toista sarja 3 kertaa.

Tahti

Pidä yllä reipasta tahtia. 30 sekunnissa pitäisi ehtiä tehdä 12–17 toistoa.

Tauot

Pidä lyhyet, vain 15 s mittaiset tauot jokaisen harjoitteen jälkeen.

Treeniasulla on väliä!

Jos haluat saada enemmmän irti treenistä, treeniasun tulee olla toimiva ja siinä tulee olla mukava olla. Nyt voit saada hyvännäköisen ActiveFit-treeniasun, johon kuuluvat korkeavyötäröiset trikoot ja tyylikäs, väljä lyhythihainen treenipaita. Molemmat ovat pehmeää ja hengittävää materiaalia, joka tuntuu mukavalta yllä ja toimii treenissä. Tutustu tästä tarjoukseen, josta saat 24,90 eurolla ActiveFit-treeniasun ja 4 KUNTO PLUS -lehteä.

Korkeavyötäröisissä trikoissa voi treenata tarvitsematta pelätä, että ne eivät pysy päällä. Paidan hengittävä materiaali varmistaa, ettei se liimaannu selkään, ja väljän mallin saumat eivät hankaa ikävästi liikkuessa. Nyt voit saada treeniasun ja 4 KUNTO PLUS -lehteä, joista saat kannustusta terveelliseen elämäntapaan, tehokkaita treeniohjelmia ja herkullisia reseptejä, vain 24,90 eurolla.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee