Lihasten harjoittaminen vahvistaa paitsi kehoa myös mieltä.
Lihaskuntoharjoittelu

Vahvista lihasten lisäksi henkistä hyvinvointia. 

© iStock

Lihastreenin seitsemän hyötyä henkiselle hyvinvoinnille

Tiesitkö, että lihaskuntoharjoittelu voi tukea myös ajattelukykyä? Listasimme 7 tapaa, miten lihastreeni voi edistää henkistä hyvinvointia.

keskiviikko 3. helmikuuta 2016 teksti Karen Lyager Horve
 

Kyykyt, punnerrukset ja lankut tekevät hyvää paitsi lihaksillesi, myös mielellesi: uuden tutkimuksen mukaan lihaskuntotreeni kohentaa mielialaa, itseluottamusta, henkistä hyvinvointia sekä ajattelukykyä. 

 

1. Hyvää tuulta salilta

Treeni edistää henkistä hyvinvointia, vaikka syke ei harjoituksen aikana kohoaisikaan huippulukemiin – turkkilainen tutkimus osoittaa, että saman hyödyn voi saada myös painoja nostelemalla. Koehenkilöt, jotka tekivät lihaskuntotreeniä kolmena päivänä viikossa seitsemän viikon ajan, voivat kokonaisvaltaisesti paremmin kuin verrokit, jotka eivät harrastaneet liikuntaa.

 

2. Lihastreenillä arjen sankariksi

Lihaskuntoharjoittelulla voidaan saavuttaa nopeasti konkreettisia tuloksia. Jo ensimmäisen harjoituksen jälkeen lihaksissa voi tuntea muutoksia, ja muutaman viikon päästä huomaakin jo jaksavansa nostaa aina vain raskaampia painoja. Lihaskunnon kohoaminen tekee myös arjen haasteista helpompia selättää: kotona painavien huonekalujen siirtely tai puutarhassa multasäkkien nostelu ei ole enää temppu eikä mikään. 

 

3. Vauhtia hoksottimiin

Aerobinen harjoittelu vahvistaa erityisesti analyyttisiä kykyjä, ja uuden italialaistutkimuksen mukaan lihaskuntoharjoittelu edistää puolestaan kykyä ratkoa käytännön pulmia. Lihastreeni auttaa myös suojaamaan muistia.

 

4. Hengähdyshetkiä aivoille

Tuloksia tuottava lihastreeni edellyttää, että jokaisessa harjoituksessa keskitytään tekemään liikkeet oikein, pitämään lukua toistoista ja löytämään sisäistä voimaa vielä treenin viimeisiin, rankimmilta tuntuviin vetoihin. Treeni tarjoaakin tervetulleen hengähdyshetken kuormittuneille aivoille esimerkiksi kiireisen ja stressaavan työrupeaman aikana.

 

5. Myönteisempi kehonkuva

Newyorkilaisen Cornellin yliopiston tutkimuksessa jo kaksi treeniä viikossa kymmenen viikon ajan riitti muuttamaan koehenkilöiden asennetta omaa vartaloaan kohtaan. Tutkimukseen osallistuneet naiset kokivat myös suhtautuvansa myönteisemmin kehoonsa arkielämän askareissa sekä saavansa enemmän iloa liikkumisesta. 

 

6. Paremmat yöunet

Lihaskuntoharjoittelu kasvattaa lihasten lisäksi myös todennäköisyyttä herätä pirteänä aamuisin. Eräässä tutkimuksessa masennuksesta ja univaikeuksista kärsivät koehenkilöt nukkuivat 30 prosenttia paremmin 8-10 viikon säännöllisen lihaskuntoharjoittelun jälkeen.

 

7. Eroon vaa'an tarkkailusta

Lihaskuntoharjoittelun aloittaminen näkyy todennäköisesti pian puntarilla suurempina lukemina, kun rasvakudosta painavamman lihaskudoksen osuus kasvaa. Samalla kuitenkin vaatteet alkavat tuntua väljemmiltä, kun rasvaprosentti pienenee ja keho kiinteytyy. Monet kokevatkin tällöin, että vaa’an lukemilla ei ole enää niin suurta merkitystä, vaan tärkeämmäksi hyvinvoinnin merkiksi nousee vahvempi olo ja uusi kiinteämpi ulkomuoto. Tämä on konkreettinen osoitus siitä, että paino tai painoindeksi ei aina kuvaa todenmukaisesti sitä, millaisessa kunnossa ihminen todella onkaan.

Henkisen hyvinvoinnin hyödyt voidaan kuitenkin menettää, jos treenaaminen viedään äärimmäisyyksiin ja lihasten kasvattamisesta ja rasvaprosentin pienentämisestä tulee ainoa päämäärä. Kun rasvaprosentti painetaan alle kymmeneen, on vaarana, että hormonitoiminta häiriintyy. Kuukautiset jäävät pois ja jaksaminen, mieliala ja keskittyminen kärsivät, ja samalla myös sydänsairauksien ja osteoporoosin riski voi kasvaa.

Järkevät treenimäärät, hyvä ja ravitseva ruoka sekä riittävä lepo luovat mainiot edellytykset sille, että harjoittelu edistää lihaskunnon lisäksi henkistä hyvinvointia - mikä motivoi puolestaan jatkamaan liikkumista.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee