Nainen tekee lantionnostoja
© iStock

Lantionnostoilla voimaa ja vauhtia

Tällä yksinkertaisella liikkeellä voi tutkimuksen mukaan kehittää sekä voimaa että nopeutta.

perjantai 30. syyskuuta 2016 teksti Ulrik Dalgas

Kevyt lihastreeni antaa nopeutta ja voimaa

Lantion nostot parantavat nostovoimaa, juoksu­nopeutta ja hyppykorkeutta, todistaa tuore uusi­seelantilaistutkimus. Koehenkilöt noudattivat 6 viikkoa lantionnostoja sisältävää harjoitusohjelmaa. Kuuden viikon kuluttua he hyppäsivät korkeammalle, jaksoivat nostaa suurempia painoja, tehdä enemmän kyykkyjä ja juosta nopeammin, sillä lantionnosto vahvistaa tehokkaasti reisi- ja pakaralihaksia.

Muutos 6 viikossa

Painot: 30 %
Kyykyt: 7 %
20 m:n spurtti: 2 %
Hypyt: 3 %

Harjoite

Asetu selinmakuulle jalat koukussa, halutessasi levypaino vatsan päällä, ja nosta lantio ylös. Pidä asento pari sekuntia. Toista.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee