Kiinteyttä rintoihin
Kiinteyttä rintoihin

Rintalihasten treeni piristää poven ilmettä – kunhan painoissa ei säästellä!

Voiko rintojen riipahtamista viivyttää?

Painovoimalle ei mahda mitään, mutta oikea treeni voi auttaa terhakoittamaan povea. Me kerromme, miten se käy.

perjantai 8. kesäkuuta 2018

Kysymys

Tavoitteenani on pudottaa hieman painoa, ja alku on ainakin ollut lupaava. Olen kuitenkin huomannut, että samalla rintani ovat alkaneet hieman roikkua. Voiko tätä "sivuvaikutusta" jotenkin torjua?

Vastaus

Vaikka painovoimalle emme mahda mitään, on sentään jotain, mitä voit tehdä saadaksesi terhakkaamman poven. Rintojen alla on nimittäin lihasta, jota treenaamalla saa rinnoillekin samalla pientä kohotusta.

Rinnat koostuvat rauhas-, rasva- ja sidekudoksesta. Painonvaihtelut ja ikääntyminen vaikuttavat kudoksiin eri tavoin: iän myötä rinnat alkavat olla yhä enemmän pehmeämpää rasvakudosta, ja samalla estrogeenin vähetessä sidekudosta napakoittavan kollageeni vähenee. Painoa pudotettaessa ja kehon rasvan vähentyessä rasvaa häviää myös rinnoista, jolloin ne tuntuvat "löysemmiltä". Treenissä kannattaa tällöin muistaa panostaa myös rintalihaksiin, sillä niiden treenaaminen auttaa myös "kohottamaan" povea.

Eräs tehokkaimmista rintalihasharjoitteista on leveä punnerrus. Punnertaessa ei kannata yrittää oikoa vaan laskea rintaa rohkeasti niin alas kuin mahdollista ja punnertaa ylös vasta, kun rinta on noin viiden sentin päässä alustasta. Toinen mainio harjoite on penkkipunnerrus, jossa penkiltä selinmakuulta työnnetään levytankoa tai käsipainoja suoraan ylös. 

Kolme rintalihastreeniä viikossa (riittävän raskailla painoilla niin, että jaksat tehdä 10–12 toistoa ja niistäkin viimeisessä jo todella pinnistää) on jo kelpo määrä poven kohotukseen.

Valitettavasti mikään treeni pysty kuitenkaan täysin korvaamaan rinnoista menetetyn rasvakudoksen vaikutusta rintojen ulkonäköön, joten aivan ihmeitä ei kannata odottaa ahkerallakaan punnertamisella. 

Jos rinnat ovat olleet kookkaat, ja painoa pudotetaan yli 15–20 kiloa, voi treenin vaikutus olla varsin vähäinen. Jos rintojen uusi ilme häiritsee tällöin, ratkaisua voi hakea plastiikkakirurgin vastaanotolta.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee