Uutta tietoa treeniriippuvuudesta

Tutkijat ovat laatineet neljä selitysmallia sille, miksi jotkut tulevat riippuvaisiksi kuntoilusta.

perjantai 17. heinäkuuta 2015 teksti KUNTOPLUS

Ensimmäisen selityksen mukaan liikunta vahvistaa myönteisiä tunteita ja lievittää kielteisiä tunteita.

Toinen selitys on niin kutsuttu anoreksiateoria. Monilla treeniriippuvuutta potevilla on paljon yhteisiä piirteitä syömishäiriöisten kanssa, ja erittäin monet anorektikot ovat myös riippuvaisia kuntoilusta.

Kolmannen selityksen mukaan fyysinen harjoittelu lisää endorfiinien vapautumista. Aineilla on morfiinin kaltainen vaikutus, joten ne voivat aiheuttaa riippuvuutta.

Neljäs ja kenties kiinnostavin selitys liittyy aineeseen nimeltään IL-6. Fyysinen harjoittelu lisää aineen vapautumista elimistössä mutta liian suuri liikunnan määrä voi johtaa sen ylituotantoon, jolloin kielteiset tuntemukset lisääntyvät. Heti treenin jälkeen IL-6 kuitenkin tukahduttaa kielteiset tunteet hetkeksi. Ylenmääräinen liikunta siis sekä aiheuttaa ongelman että myös helpottaa oloa hetkeksi. Näin syntyy riippuvuus, ja noidankehä on valmis.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee