12,6 prosentin pudotus! Koehenkilöiden suoritus heikkeni 12,6 %, kun treenaajan piti samalla painaa asioita muistiin.

© iStock

Tyhjennä mielesi, niin saat enemmän irti treenistä

Suoritus heikkenee, jos mietit tekemättömiä töitä ja muita asioita treenatessasi.

maanantai 16. huhtikuuta 2018 teksti Jeanette Linder

Tyhjennä pää ja keskity suoritukseen

Vaikka lukuisat tutkimukset ovat todistaneet, että treeni parantaa muistia ja oppimista, se ei kuitenkaan päde silloin, kun treeni on meneillään. Aivot ja keho eivät ilahdu samanaikaisesta kuormituksesta, joten jos haluaa saada treenistä parhaan mahdollisen hyödyn, on arjen mietteet ja murheet unohdettava siksi aikaa.

Ryhmä huippusoutajia teki ensin mahdollisimman kovan treenin soutulaitteella. Seuraavaksi heille tehtiin muistitesti, ja lopuksi heidän piti sekä muistaa että treenata kovaa samanaikaisesti.

Asioiden yhtäaikainen suorittaminen haittasi sekä aivotyöskentelyä että treenisuoritusta – joista treeni kärsi enemmän. Treenisuorituksen tason lasku oli jopa 30 prosenttia suurempi kuin suorituksen heikkeneminen muistikokeessa.

Siksi on paras yrittää olla ratkomatta työongelmia tai muita aivopähkinöitä silloin, kun haluaa treenata kovaa.

Lähde: Scientific Reports

Mitä tapahtuu, kun moniajat treenatessa

  1. Kuten muutkin elimet, aivot vaativat ravintoa toimiakseen. Mitä tehokkaammin aivot työskentelevät, sitä enemmän ne kuluttavat energiaa. Samalla vähenee lihaksiin virtaavien ravintoaineiden määrä. 

  2. Aivot ja lihakset alkavat kilpailla samoista, rajallisista resursseista – veren kuljettamasta sokerista – kun treenaat ja ajattelet samanaikaisesti muuta. Tämän kamppailun aivot tutkitusti voittavat.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee