Turbo päälle kävelylenkillä

Kannattaa tiukentaa tahtia, jos on valinnut liikuntamuodokseen kävelyn.

perjantai 17. heinäkuuta 2015 teksti KUNTOPLUS

LIIKUNTA

Reippaampi tahti, jolloin jutustelu on hieman hankalaa, mutta ei vielä mahdotonta, on kaksi ja puoli kertaa tavallista kävelyä tehokkaampaa, kun vaikutusta mitataan keuhkokapasiteetin kehityksenä.

Kanadalaistutkijoiden mukaan tavallinen kävely ei riitä edistämään terveyttä yhtä hyvin kuin muu liikunta. Esimerkiksi kohonnut verenpaine ei juurikaan laske kävelelmällä normaalisti.

Näin ollen kävely ei ole terveyden kannalta kovinkaan tehokasta. Siksi tutkijat suosittelevat, että edes osa harjoittelusta vaihdetaan raskaampaan liikuntaan kuten juoksuun, pyöräilyyn tai uintiin.

Kävelykaverista on etua


Australialaistutkimuksen mukaan ryhmässä tehdään pidempiä kävelylenkkejä kuin yksin. Koehenkilöt kävelivät kuudessa minuutissa noin 13 % pidemmän lenkin, kun matkaa taitettiin porukassa.

Näin koehenkilöt kävelivät


MIEHET

  • 653 metriä yksin
  • 734 metriä ryhmässä


NAISET

  • 616 metriä yksin
  • 701 metriä ryhmässä

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee