Tuolista nouseminen kannattaa

Jos teet istumatyötä, nouse tuolistasi ylös vähintään 100 kertaa päivässä. Se tekee hyvää sekä sydämelle että vyötärönseudulle, todistaa yhdysvaltalainen tutkimus. Neuvo pätee myös sinuun, joka harrastat liikuntaa!

tiistai 31. toukokuuta 2011 teksti KUNTOPLUS

Jos istut 6-8 tuntia päivässä, työsi on ehkä yksi vaarallisimmista. Tutkijat ovat havainneet, että on pahasta istua pitkään päivittäin, vaikka muulloin treenaisikin.

Yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan istumatyön haittoja vähentää, jos nousee pöydän äärestä ylös vähintään sata kertaa päivässä. Tutkimus, johon osallistui 4 757 koehenkilöä, osoitti, että tiuhimmin noussut 25 % tutkimusryhmästä (jopa 180 ylösnousua) oli vyötäröltään 4,1 cm hoikempia kuin ne 25 prosenttia, jotka istuivat eniten paikallaan (jopa vain 14 kertaa päivässä).

Myös vähiten tuolistaan nousseen 25 %:n joukossa useammin nousseiden vyötärönympärys sekä sydänsairausriskistä kertovan C-reaktiivisen proteiinin määrä veressä oli pienempi.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee