Tärinätreenillä lihaskuntoa

Värinäharjoittelu on kuntoilua, jossa treenataan seisten, makuulla tai istuallaan vaihtelevalla nopeudella värähtelevällä alustalla.

perjantai 17. heinäkuuta 2015 teksti KUNTOPLUS

Noin 20 minuuttia kestävässä treenissä käydään läpi koko keho. Tärisevällä alustalla voi tehdä erilaisia lihaskuntoharjoitteita. Alustan värähtely saa lihakset supistumaan samoin kuin esimerkiksi käsipainoja nostettaessa.

Laskelmat osoittavat, että laitteella harjoittelu rasittaa harjoitettuja lihaksia kolmesta neljään kertaan kehon oman painon verran. Värähtelyä voi hyödyntää myös lihasten hieromiseen. Lisätietoa löytyy netistä hakusanoilla "värinäharjoittelu" ja "tärinäharjoittelu".

Omavalmentaja Birgitte Nymann kokeili ja arvioi värinäharjoittelua.


Birgitten arvio treenistä:

  • Haaste lihaksille
    Tärinätreeni stimuloi lukemattomia lihassoluja ja tehostaa energiankulutusta.

  • Voimat kasvavat nopeasti

    Lihakset vahvistuvat nopeasti, sillä tärinän ansiosta useammat lihassolut työskentelevät samanaikaisesti.


  • Toipumisen tueksi

    Värinäharjoittelussa eren virtaus lihaksiin lisääntyy, mikä nopeuttaa urheiluvammoista toipumista.


  • Ei edistä hapenottokykyä

    Lihaksia ärsytetään ulkoisesti, jolloin ne vahvistuvat, mutta esimerkiksi verenkiertolimistö ei saa harjoitusta.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee