Nainen käsipainon kanssa
© Colourbox

Tämä kikka takaa, että jaksat lähteä treeneihin

Onko joskus vaikea löytää motivaatiota harjoitteluun? Siinä tapauksessa pidät varmasti seuraavasta kikasta!

tiistai 19. huhtikuuta 2016 teksti Anja Bruneskjold

Olet ehkä joskus pannut merkille, että treenin jälkeen tuntemukset saattavat olla hyvin erilaisia.

Joskus kroppa on rento ja hyvällä tavalla väsynyt, ja olo tuntuu rauhalliselta. Mutta toisinaan kroppa käy ylikierroksilla treenin jälkeen, eikä fiiliskään ole parhaasta päästä.

Olisi hyvä, jos sinua kannustaisi treenaamaan monta eri asiaa erityisesti, jos motivaation löytäminen on toisinaan vaikeaa.

Yhdysvaltalaisen fitness-ohjaajan Caroline Jordanin mukaan treenin jälkeinen venyttely ja rentoutuminen ovat yhtä tärkeitä kuin itse harjoittelu. Tässä vaiheessa nimittäin lihakset rentoutuvat ja alkavat sulatella treenin rasituksia, mikä johtaa toivottavasti lihaskunnon kehittymiseen ja voiman lisääntymiseen.

Jordanin mukaan kroppa voi tuntua väsyneeltä ja stressatulta, jos sille ei anna treenin jälkeen signaalia rauhoittua. Lisäksi riski painonnousuun kasvaa, jos elimistössä on jatkuva stressitila. Stressihormoni kortisolin erittyminen vaikuttaa nimittäin aineenvaihduntaa heikentävästi, jolloin painon pudottaminen on entistä vaikeampaa.

Kaikkein parasta on, jos lopettaa treenin aina venyttelyyn ja lyhyeen rentoutukseen. Silloin elimistö alkaa pitää harjoittelua positiivisena, ja salille tai juoksulenkille lähteminen on kerta kerralta helpompaa.

Hieno Active Fit -juoksutakki + 3 nroa KUNTO PLUS -lehteä VAIN 16,90 € Napsauta tästä >>

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee