Naiset huijaavat lenkin vaativuudessa

Treenin rankkuuden tunteminen auttaa valtavasti, jos päämääränä on tehokas kunnon kohentaminen.

perjantai 17. heinäkuuta 2015 teksti KUNTOPLUS

JUOKSU

Tuoreiden yhdysvaltalaisten tutkimustulosten mukaan naisilla on tapana päästää itsensä liian helpolla. Jopa 84 % haastatelluista naisista vain arvaili harrastamansa liikunnan rasittavuutta. Ainoastaan 7 % tarkkaili sykettään.

Noin 16 % käytti harjoitellessaan Borgin asteikkoa, joka tunnetaan myös RPE-asteikkona. Rasitusharjoittelu on hyvä työkalu, sillä omiin rasitustasoihin tutustuttuaan harjoittelun voi sovittaa tavoitteeseen, minkä jälkeen kuntoilun edistymistä kykenee seuraamaan tarkasti.

Lähde: Journal of Strength and Conditioning


Borgin asteikko
kertoo, millaiseksi rasitus koetaan. Tarkoituksena on oppia tuntemaan eri rasitustasot omassa kehossaan niin, että voi selvittää, milloin harjoittelu on tehokkainta.

6. Ei rasitusta
7. Erittäin vähäinen rasitus
8.

9. Kevyt rasitus
10.

11. Melko kevyt rasitus
12.

13. Jokseenkin rankka liikunta
14.
15. Rankka liikunta
16.

17. Erittäin rankka liikunta
18.

19. Äärimmäisen rankka liikunta
20.


Näin kuntoilet Borgin asteikolla


1. Ota kopio asteikosta mukaan lenkille.

2. Lepää ensin eli aloita tasolta kuusi.

3. Ryhdy kävelemään. Lukema on seitsemän.

4. Lisää vauhtia joka toinen minuutti niin, että nouset asteikossa kaksi pykälää ylöspäin. Keskity kehon tuntemuksiin.

5. Päätä lenkki erittäin rankalla tasolla eli tasolle 19 - 20.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee