Näin voitat tekosyyt

Esittelemme tavallisimmat tekosyyt liikunnasta laistamiseen ja kerromme, miten niistä pääsee yli.

keskiviikko 2. maaliskuuta 2011 teksti KUNTO PLUS

Sää on kauhea, olet rättiväsynyt stressaavan päivän jälkeen ja astiatkin pitäisi tiskata. NYT olisi aika lähteä lenkille tai salille, mutta televisiosta tulee suosikkisarjasi. Voit siis hyvällä syyllä jäädä tänään television ääreen ja lähteä lenkille huomenna. Älä huijaa itseäsi, sillä huomenna sinulla on vain uudet tekosyyt!

Kuntoilua stressaamatta


"Tänään minulla ei ole aikaa"

Useimmilla meistä on kiire ja aikaa treenaamiselle ja liikunnalle yleensä on vaikea löytää, mutta jollei siihen ole aikaa, et ilmeisesti haluakaan käyttää aikaasi liikuntaan. Pohjimmiltaan on kyse siitä, että asiat on laitettava tärkeysjärjestykseen. Kysy siis itseltäsi, mikä on tärkeämpää kuin liikunta? Muistele, kuinka hyvältä tuntuu treenin tai juoksulenkin jälkeen ja kuinka paljon uutta energiaa saat siitä. Ja mahtaako sinulla olla sen enempää aikaa huomenna? Vastaus on varmaankin "Nooh", eli voit yhtä hyvin aloittaa jo tänään. Mieti, miksei sinulla ole aikaa itsellesi edes puolta tuntia kolme kertaa viikossa. Onko sinulla liikaa työtä tai oletko ottanut harteillesi liikaa velvollisuuksia? Mieti ennen kuin vastaat, ja koeta jatkossa järjestää itsellesi enemmän vapaata. Voit todennäköisesti ympätä juoksulenkit tai treenit arkipäivääsi hyvinkin helposti ja huomaamatta. Koirasi on taatusti tyytyväinen, jos juokset sen kanssa ja lapsistakin on hauskaa, jos he pääsevät pyöräilemään samalla kun sinä juokset. Ja jollet näe ystäviäsi tarpeeksi usein, pyydä heitä lenkille tai salille kanssasi.

TESTI: Osaatko ottaa hetkistä kiinni?


"Olen täysin uupunut, kun tulen töistä kotiin"

Ok, voikin olla vaikeaa vetää lenkkarit jalkaan kiireisen työpäivän jälkeen, mutta koeta kuitenkin. Parasta on, jos voit lähteä salille tai lenkille suoraan töistä käymättä ensin kotona, sillä sinne on kovin helppo jäädä. Jos rojahdat sohvalle, siitä on käytännössä mahdoton päästä ylös. Juoksulenkillä tai jumpassa sen sijaan syke nousee, elimistösi herää, stressi ja synkät ajatukset katoavat. Olosi tuntuu mukavan rentoutuneelta sen sijaan, että olet aivan puhki. Yöunesi paranee ja olet virkeä seuraavana aamuna. Väsymys on siis erittäin huono tekosyy.

TESTI: Oletko stressaantunut?


"Juokseminen on tylsää"

Sinä päätät itse juoksulenkistäsi, eli jos teet saman lenkin joka kerta, se ehkä onkin tylsää. Voit kuitenkin piristää lenkkeilyäsi monin tavoin, esim. valitsemalla aivan uuden reitin. Ota korvalappustereot mukaan, kuuntele musiikkia tai äänikirjaa. Aseta itsellesi tavoite tai ilmoittaudu juoksuun, niin sinun on helppo motivoida itseäsi. Katsele ympärillesi. Ihaile luontoa, laske koirien lukumäärää, vilkaise taloja tai ihmisten puutarhoja, sen sijaan että tuijottaisit vain tien piennarta tai lenkkipolkua. Juttele itsesi kanssa, pohdi työtäsi tai parisuhdettasi, mieti, mitä voisit tehdä kotona. Ota koira tai juoksukumppani mukaan, aika kuluu nopeasti. Jos juoksu edelleen tuntuu tylsältä, se ehkä ei ole sinun lajisi. Kokeile sen sijaan tanssia, lentopalloa tai karatea, kutosalitreeniä tai jumppaa tai spinningiä - mahdollisuuksia on myriadeja.

TESTI: Löydä persoonallisuuteesi sopivat liikunnan lajit


"Töissä on kauhea kiire ja on pakko jäädä ylitöihin"
Lähde juoksemaan siitä. Juoksulenkki on kullan arvoinen, varsinkin jos kärsit stressistä ja olet usein ylitöissä. Juoksu on paras lääke stressiin. Useimmat tutkimukset osoittavat, että keskittymiskyky ja luovuus paranee, jos harrastaa liikuntaa säännöllisesti. Juoksu on sitä paitsi sellainen urheilulaji, josta saa nopeasti paljon energiaa. Jos olet työnarkomaani ja identiteettisi tulee työstä, eikö lenkkeily voisikin olla osa työidentiteettiäsi? Monet yritykset osallistuvat kuntojuoksutapahtumiin ja kehottavat työntekijöitään harrastamaan liikuntaa työnsä ohella. Jollei työpaikallanne ole vielä juoksuporukkaa, sinä voisit tehdä aloitteen. Useimmat työkaverisi innostuvat ajatuksesta ihan takuulla.

"Sataa vettä / Pyryttää lunta / On pakkasta / On liukasta"
Ok, tämä onkin jo pahempi juttu. Sanonnan mukaan ei kuitenkaan ole olemassa huonoa säätä, on vain vääriä varusteita. Ja kurkistapa ensin ikkunasta ulos. Ilma näyttää yleensä huonommalta kuin mitä se todellisuudessa on, ja vaikka olosuhteet olisivatkin huonot, veden- ja tuulenpitävä asu suojaa hyvin. Jos ilma on ihan mahdoton, kannattaa mennä kuntosalille, jossa on juoksumatto. Se onkin loistava vaihtoehto lenkkeilylle sietämättömällä kelillä. Aerobictunti tai käynti uimahallisssa ovat myös hyviä vaihtoehtoja, jollet halua jättää liikuntaa väliin. Ja Kuntoplus.fi-sivustosta löytyy ohjeita ja ohjelmia myös kotikuntoiluun.

"Kuntoni on edelleen huono. Missä tulokset?"
Ole kärsivällinen. Pettyminen odotuksissa laskee motivaatiota. Alussa on tärkeää, ettet anna periksi ja jätä juoksulenkkejä väliin, vaikka tuntuisikin, ettei mitään tapahdu. Jos seuraat juoksuohjelmaamme, kuntosi paranee koko ajan tasaisesti. Jo 14 päivän sisällä voit huomata muutoksia. Jos jatkat pitempään, tulokset ovat todella huomattavat. Jos tavoitteenasi on laihtua, älä punnitse itseäsi alinomaa, sillä painosi todennäköisesti nousee aluksi, koska lihakset painavat rasvaa enemmän. Kilot eivät karise kerralla, vaan vähitellen. Älä siis tuskaile, vaikket heti saavutakaan huippukuntoa tai ihannepainoasi. Kiinnitä sen sijaan huomiota siihen, että jaksat juosta linja-autolle tai kivuta portaat puuskuttamatta ja että olosi on sekä psyykkisesti että fyysisesti aikaisempaa paljon parempi.

"Kun lapset on saatu nukkumaan, on jo liian myöhäistä"
Kuka käskee odottamaan niin kauan? Voit aivan hyvin lähteä juoksulenkille perheesi kanssa. Pieni pyrähdys ei ole pahitteeksi kumppanillesikaan, ja lasten mielestä on kiva lähteä äidin ja isän kanssa lenkille tai pyöräilemään. Useimmat lapsethan istuvat aivan liikaa television ja tietokoneen äärellä. Kun juokset lastesi kanssa, liikunta on heistäkin hauskaa. Älä kuitenkaan ala asettaa heille vaatimuksia, sillä ethän halua että liikunnasta tulee inhottava velvollisuus, sen sijaan että se olisi kivaa. Muista myös, että jos uhraat kaiken aikasi perheelle etkä itsellesi yhtään, sinusta tulee helposti kiukkuinen ja hapan marttyyri. Jos siis asetat itsesi etusijalle silloin tällöin, perheesi huomaa, että sinullakin on oma elämä ja kaupan päälle sinusta tulee entistä iloisempi äiti ja puoliso.

"Juokseminen on niin kauhean rankkaa"

Jos juokseminen on mielestäsi liian rankkaa, rasitat itesäsi todennäköisesti aivan liikaa. Liikunnan tulee olla miellyttävää. Jos seuraat juoksuohjelmaamme, kehosi tottuu siihen, ettet rasita sitä liikaa. Juoksemiseen täytyy totutella hitaasti ja rauhallisesti, silloin saavutetaan parhaimmat tulokset. Myös kävelylenkkeily ja sauvakävely ovat hyviä vaihtoehtoja - treeniohjelmia löydät tästä sivustosta.

YLÖS, ULOS JA LENKILLE

Juokset kyllä mielelläsi, mutta tänään vaivaa päänsärky ja eilen oli stressiä, joten lenkki jäi väliin. Mutta huomenna kyllä suuntaat lenkkipolulle - jos ei vain sada.

Jos juoksuharrastuksesi tyssää usein tekosyihin, voimme kenties olla avuksi.

Ensinnäkin: Juokseminen ei ole rangaistus, vaan asia, jota teet omaksi hyväksesi. Väsymys, päänsärky tai stressi eivät katoa sohvalla makaamalla, mutta reipas juoksulenkki raittiissa ilmassa lempimusiikkia kuunnellen voi antaa sinulle aikaa hengähtää ja ladata akkujasi. Juostessa arjen huolet unohtuvat, eikä ajatusten nollaaminen edellytä puolimaratonin mittaista lenkkiä, vaan tunnet vaikutuksen jo lyhyelläkin pyrähdyksellä.

Toiseksi: Kannattaa muistaa, että jos juokset vain kauniilla säällä, et pääse liikkeelle kovin monena päivänä vuodessa. Muista, että huonoa säätä ei olekaan, on vain huonoja varusteita. Nyt saat käytännöllisen ja tyylikkään Craftin treenipaidan sekä 4 numeroa KUNTO PLUS -lehteä hintaan 24,90 euroa.

Kyllä kiitos, juokseminen alkaa taas kiinnostaa!

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee