Nainen tekee punnerruksia

Kehonpainotreenistä odotetaan vuoden 2018 treenihittiä. 

© iStock

Näin treenaamme vuonna 2018

Vuonna 2018 treenit ovat kovia mutta lyhyitä, ja omaa edistymistä seurataan tarkasti. Listasimme vuoden kuumimmat treenitrendit.

tiistai 9. tammikuuta 2018 teksti Jeanette Linder

Lyhyiden mutta sitäkin intensiivisempien treenien suosio on ollut suurta viime vuosina, eikä into näyttäisi laantuvan tänäkään vuonna. Yhdysvaltalainen American College of Sports Medicine (ACSM) julkaisee vuosittain luettelon alkavan vuoden treenitrendeistä, ja vuonna 2018 listan kärjessä on HIIT-treeni.

HIIT tarkoittaa kovatehoisia intervallitreenejä, jotka koostuvat täydellä teholla tehtävistä lyhyistä jaksoista ja rauhallisemmista palautteluista niiden välillä. Jos kiinnostuit, tutustu esimerkiksi KUNTO PLUSsan tehokkaaseen ohjelmaan, jossa kuntoa ja energiankulutusta kohennetaan yhdistämällä kävelyä ja HIIT-treeniä.

Itsensä mittaaminen entistä tärkeämmässä osassa

Toinen viime vuosien tärkeä trendi, joka pitää pintansa myös vuonna 2018, on itsensä mittaaminen "puettavan" tekniikan, kuten urheilukellojen ja aktiivisuusrannekkeen, avulla. Tällaisilla laitteilla voidaan seurata päivittäistä aktiivisuutta ja saada palautetta omista suorituksista, ja ne voivat näin motivoida liikkumaan enemmän.

Näillä pienillä vempailla näyttäisi olevan myös vaikutusta käyttäjiensä liikkumiseen. Tutkijat ovat selvittäneet, miten pitkään aktiivisuusrannekkeita ja vastaavia laitteita käytetään, ja kävi ilmi, että jopa 80 prosenttia käyttäjistä jatkoi käyttöä vähintään puoli vuotta. Tästä voitiin päätellä, että itsensä mittaaminen myös auttaa liikkumaan enemmän.

Jos tämä kuulostaa kokeilun arvoiselta, voit juuri nyt saada askeleita mittaavan Active Life Tracker -aktiivisuusrannekkeen, kun tilaat KUNTO PLUS -lehden.

Treenaa trendikkäästi omassa olohuoneessa

Korkealla listalla ovat myös kehonpainotreeni ja lihaskuntoharjoittelu. Voima on siis trendikästä, ja hyvä uutinen on myös se, että lihaskunnon treenaamiseksi ei tarvita kuntosalijäsenyyttä tai mittavaa laitearsenaalia. Yksinkertainen kehonpainoharjoittelu, joka luonnistuu ilman välineitä vaikka omassa olohuoneessa, riittää mainiosti. Juuri nyt saat kotitreenin tueksi kuusi ilmaista treeniohjelmaa, kun tilaat uutiskirjeemme

Top 10: vuoden 2018 treenitrendit

1. Kovatehoinen intervalliharjoittelu (HIIT)

2. Ryhmäliikunta

3. Puettava tekniikka, kuten urheilukellot, aktiivisuusrannekkeet ja sykemittarit

4. Kehopainotreeni

5. Lihasvoimaharjoittelu

6. Liikunta-alan koulutus ja alan toimijoiden asiantuntevuus

7. Jooga

8. Henkilökohtainen valmennus

9. Treeniohjelmat ikääntyville

10. Toiminnallinen harjoittelu

Lähde: ACSM

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee