Muista hiilihydraatit

Jos lihakset kipeytyvät treenatessa ja toipuminen on hidasta, kannattaa hörpätä hiilihydraattipitoista juomaa.

perjantai 17. heinäkuuta 2015 teksti KUNTOPLUS

Näin voi pysäyttää liikunnan aikana alkaneen lihasten vaurioitumisen, joka jatkuessaan heikentää kuntoa. Tuoreessa amerikkalaistutkimuksessa henkilöt saivat tunti rankan treenin jälkeen joko 100 g nestemäisiä hiilihydraatteja tai keinotekoisesti makeutettua juomaa.

Jälkimmäistä nautittaessa lihasten vaurioituminen jatkui, kun taas hiilihydraattijuoma pysäytti sen.

Hiilihydraattien nauttiminen viimeistään puoli tuntia treenauksen jälkeen on tärkeää, koska silloin keho säätelee toimintaansa hormonaalisesti ja käynnistää lihasvaurioiden korjaamisen. Jos rakennusaineita eli hiilihydraatteja ja proteiinia ei ole tarjolla, lihasten vaurioituminen jatkuu. Tällöin palautuminen ei onnistu ja kunto heikkenee.

Ohjeet palautumisravinnosta ovat muuttuneet ajan mittaan

1. Ensin neuvottiin juomaan vettä, kunnes huomattiin, että vedellä ei ole vaikutusta.

2. Sitten neuvottiin popsimaan proteiineja. Ne ovat edelleen paras keino palautumiseen, mutta eivät yksin riitä pysäyttämään lihasvaurioita.

3. Viimeisin neuvo on hiilihydraattijuoma yhdessä proteiinin kanssa. Yhdistelmä pysäyttää vaurioitumisen.

Tee oma hiilihydraattijuoma:

Sekoita yksi osa omenamehua ja yksi kivennäisvettä (ravistele ensin kuplat pois). Lisää hiukan suolaa ja mausta sitruunamehulla. Juoma sisältää noin 50 grammaa hiilihydraatteja litraa kohti.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee