Nainen treenaa salilla
© iStock

Miksi voit päästä nopeasti takaisin kuntoon treenitauon jälkeen

Onko treenitauko venähtänyt pitkäksi etkä millään saa enää raahauduttua salille? Kenties saat tästä lisää intoa palata punttien pariin.

perjantai 29. kesäkuuta 2018 teksti J. Linder

Lihakset muistavat harjoittelun 

Jos kiire, vamma tai jokin muu pakottaa pitämään treenitaukoa, ei syytä huoleen! Kun olet aiemmin ollut hyvässä kunnossa, samaan kuntoon palaaminen kestää tauon jälkeen vähemmän - treeni on nimittäin lihaksilla jo muistissa. 

Palaako mieli takaisin treenaamaan, mutta et tiedä, mistä alkaa? KUNTO PLUSsan sivustolta löydät runsaasti treeniohjelmia niin aloittelijoille kokeneemmille konkareille

Tämän vahvistaa esimerkiksi vuonna 2015 tehty tutkimus, jossa rottien fyysistä kuntoa treenattiin 8 viikkoa. Yhtä koe-eläinryhmää ryhmä treenattiin yksi 2 kuukauden jakso ja toista ryhmää uudelleen 5 kuukauden jälkeen. Rottien, jotka pääsivät kuntokuurille toistamiseen, kunto kasvoi nopeammin ja voimat lisääntyivät enemmän kuin ensimmäisellä jaksolla.

Kerrankin treenatut lihakset ovat valmiimpia kasvamaan ja vahvistumaan uudelleen: Kun lihaksia kasvatetaan, solut kasvavat ja lihassoluihin syntyy useampia tumia. Toistamiseen kuntokuurille päätyneiden eläinten lihassaoluissa oli siis enemmän tumia, mikä selittää kunnon verrokkiryhmää nopeampaa kohoamista. Vaikka lihakset kutistuvat kunnon rapistuessa, tumat pysyvät, mistä seuraa se, että treenin taas alkaessa lihaksilla on valmius kasvaa vauhdikkaammin kuin harjoittelua ensi kertaa aloitettaessa.

Jääkö treeni välistä, kun aika ei riitä? Täältä löydät viisi tehokasta 10 minuutin treeniä

Lähde: Temple University 

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee