Nainen lenkkeilee illalla.
© Colourbox

Loistosyy treenata illalla

Jos reippailu ilta-aikaan ei oikein nappaa, jatka lukemista.

torstai 7. heinäkuuta 2016 teksti A. Bruneskjold

Monilla on selkeä käsitys siitä, mihin aikaan illasta ei kannata enää suunnata lenkkipolulle tai kuntosalille hikoilemaan. Liikunta nostaa elimistön vireystilaa, joten treenausta pyritään usein välttämään ilta-aikaan ja etenkin lähellä nukkumaanmenoaikaa, jotta nukahtaminen sujuisi vaivatta. 

Tuore tutkimus kuitenkin osoittaa, että aivot voivat hyötyä iltareippailusta. Liikunta nimittäin tehostaa vastikään opitun asian mieleen painamista. Tutkimuksen mukaan uuden asian opiskelun ja treenauksen välissä pitäisi kulua noin neljä tuntia, jotta oppiminen olisi tehokkainta. Jos uutta tietoa on päntätty noin kello 15, asia iskostuu parhaiten päähän, kun lenkkitossut kiskotaan jalkaan noin kello 19.

Tutkimuksessa tarkasteltiin 72 osallistujan avulla, kuinka liikunta vaikuttaa muistamiseen. Osallistujajoukko jaettiin kolmeen ryhmään, ja kukin ryhmä suoritti 40 minuutin ajan erilaisia tehtäviä. Tehtävien jälkeen yksi ryhmä teki välittömästi 35 minuutin intervallitreenin kuntopyörällä, toinen ryhmä odotti neljä tuntia ennen intervallitreeniä ja kolmas ryhmä ei harrastanut liikuntaa missään vaiheessa.

Kahden vuorokauden päästä kaikki ryhmät tekivät samat tehtävät uudelleen. Tutkijat havaitsivat, että neljän tunnin tauon jälkeen kuntoillut ryhmä muisti tehtävät parhaiten ja suoriutui niistä muita ryhmiä paremmin.

Vaikka tutkijat eivät vielä osaa selittää, miksi neljän tunnin tauko ennen liikkumista tehostaa oppimista, oikein ajoitettu aktiviteetti voisi tutkimuksen mukaan parantaa pitkäkestoista muistia.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee