Liikuntakerta viikossa alentaa veritulppariskiä

Säännöllinen liikunta pienentää naisten veritulppariskiä 39 %. Tulos on sama riippumatta siitä, kuntoileeko kerran vai neljä kertaa viikossa.

perjantai 17. heinäkuuta 2015 teksti KUNTOPLUS

Hollantilaistutkimukseen otti osaa 7860 henkilöä, joiden ikäjakauma oli 18 - 70 vuotta.

Mainittuun 39 prosenttiin mahtui kiinnostavia osatuloksia, joiden mukaan liikunta tehoaa eri lailla kehon eri osiin: Veritulppariski pienenee esimerkiksi 46 % keuhkoissa ja 24 % jaloissa.

Naisilla, jotka eivät ole raskaana eivätkä käytä e-pillereitä, veritulppilta suojaava vaikutus on peräti 55 %.

Hieman yllättäen vaikutus on sama liikunnan tehosta ja lajista riippumatta. Viikkokertojen määräkään ei ratkaise, kunhan liikunta on säännöllistä.

LUE MYÖS: 8 tärkeintä kysymystä aivohalvauksesta

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee