Lihaskuntoharjoittelu ehkäisee polvivammoja

Tanskalaistutkijoiden mukaan juoksijan polveksi kutsuttua vammaa voidaan ehkäistä tehokkaasti lihaskuntoharjoittelulla.

perjantai 17. heinäkuuta 2015 teksti KUNTOPLUS

Juoksijan polvi on tyypillinen juoksijoiden vaiva, jossa polvilumpion yli säären yläosaan kulkevaan jänteeseen syntyy repeämiä.

Tutkimuksessa löydettiin todisteet sille, että lihaskuntoharjoittelu voi lisätä polvijänteiden kestävyyttä. Jänteiden vahvistamiseksi on harjoiteltava niin raskailla vastuksilla, että toistoja jaksaa tehdä korkeintaan 4 - 6.

The Mayo Clinic


Harjoittele näin

Käytä jalan ojentajalaitetta, joka löytyy kaikilta kuntosaleilta. Kysy tarvittaessa apua kunto-ohjaajalta. Laite harjoittaa jalkoja ojentavia lihaksia ja vahvistaa tehokkaasti myös muun muassa suurta reisilihasta. Vastuksen tulee olla niin suuri, että toistoja jaksaa tehdä enintään 4 - 6. Treenata voi joko yhtä jalkaa kerrallaan tai molempia samanaikaisesti.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee