Tehokasta energiankulutusta

Lempeämpää juoksutreeniä juoksumatolla

Juoksumattotreeni on hyvä vaihtoehto ulkona lenkkeilylle silloin, kun keli on kurja.

tiistai 2. lokakuuta 2012 teksti KUNTOPLUS

Juoksuharjoittelua voi mainiosti jatkaa sisällä kuntokeskuksessa, kun syksy tuo tullessaan kurjat kelit ja pimeyden.

LUE MYÖS: 4 fiksua taktiikkaa juoksumatolle

Juoksumatolla juokseminen on käytännössä yhtä tehokasta kuin "oikeakin" juokseminen. Erot ovat pieniä ja liittyvät lähinnä askelten tahtiin ja pituuteen. Sisäjuoksija astuu keskimäärin 175 askelta minuutissa, kun taas ulkona juostessa askelia kertyy 170 minuutissa. Vastaavasti askelten pituus on juoksumatolla hieman lyhyempi eli 2,60 metriä ulkojuoksun 2,71 metrin sijaan.

JUOKSUMATON HYVÄT JA HUONOT PUOLET

  • Kurja sää ei haittaa harjoittelua. Juoksunopeutta voi ohjailla tarkasti.

  • Vammojen riski on pieni matolla juostessa.
  • Harjoittelu voi tuntua yksitoikkoiselta. Kaloreita kuluu vähemmän, kun tuuli ei aiheuta ilmanvastusta.


Täältä saat vaihtelua treeniin: kaksi harjoitusohjelmaa juoksumatolle

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee