Tehokasta energiankulutusta

Kuntosaliharjoittelu tutuksi

Onko kuntosali sinulle vielä vieras maailma? Vai oletko joskus huonolla menestyksellä yrittänyt tutustua kuntosalien tarjontaan ja turhautuneena kadottanut kiinnostuksesi nopeasti.

tiistai 8. syyskuuta 2009 teksti KUNTOPLUS

Tämän artikkelin avulla voit päästä kuntosaliharjoittelun makuun ahdistumatta outojen vempeleiden viidakossa tai lannistumatta oikeiden harjoitteiden puutteessa.

Aloita rauhallisesti - älä ahnehdi liikaa


Käytä hyväksesi kaikki mahdollisuudet, mutta älä kiirehdi. Ehdit opetella uusia laitteita ja harjoituksia, kunhan osaat ensin muutaman perusliikkeen ja laitteen. Kun perusteet ovat hallussa, uusien laitteiden oikean käytön opettelu on helpompaa.

Kaikki vaikuttaa mielenkiintoiselta, mutta sinun on saatava hyvä peruskunto ja opittava perustekniikka ennen kuin voit kokeilla kaikkia laitteita ja harjoitteita.

Ensin kannattaa vahvistaa lihaksia ja niveliä, ja sen jälkeen voit edetä harjoittelussa. Lihaskuntoharjoitteluun voi yhdistää pyöräilyä tai joogaa tai muuta vastaavaa oman maun mukaan. Lajeja yhdistelemällä kehon lihaksia ja niveliä tulee harjoitettua monipuolisesti.

Kaiken kuntosaliharjoittelun perusta on kuitenkin lihaskuntoharjoittelu vastuksia käyttäen.

Tutustumiskäynti

Varaa ensin salille opastettu tunti ja valmistaudu ensitapaamiseen huolella. Seuraavasta listasta voi olla apua:

  • Kirjoita tavoitteesi paperille

  • Kerro ohjaajalle, mihin tuloksiin pyrit ja missä ajassa

  • Käy terveystarkastuksessa, jossa mitataan painosi, verenpaineesi ja kolesteroliarvosi. Mene uusintamittauksiin noin kolmen kuukauden päästä. Se auttaa pitämään motivaatiota yllä, ja saat konkreettisemman käsityksen
    liikunnan vaikutuksesta terveyteesi

  • Kirjoita kaikki ohjeet ja neuvot ylös, sillä muuten et muista kaikkea, mistä ensimmäisellä tunnilla oli puhe.


Tutustumisen avuksi

Kuntosalin perusliikkeiden ja laitteiden kuvaukset


Motivaation ylläpitäminen

Jokaisen kohdalle sattuu kausia, jolloin kuntosalille lähteminen maistuu puulta. Myös itsekuria ja motivaatiota voi kuitenkin harjoitella.

Alussa on tärkeää muistaa kohtuus. Älä ahnehdi liikaa liikuntaa tai saat pian koko liikunnasta kylliksesi.

Muista nukkua riittävästi, sillä vanha totuus on, että uni korjaa sen, minkä harjoittelu hajottaa.

Yritä houkutella ystäväsi mukaan salille, niin voitte tukea ja kannustaa toisianne. Kun olet saavuttanut ensimmäiset tavoitteesi, aseta uusia. Pidä huoli siitä, että lähipiirisi ymmärtää, miten tärkeää sinulle on päästä kuntoilemaan.


Kaipaatko lisämotivaatiota liikuntaan? Hanki askelmittari. Lue opas ennen ostopäätöksen tekemistä.  

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee