Kuntoilu käy kuin tanssi

Tanssi voi harjoittelumuotona olla yhtä tehokasta kuin vaikkapa pyöräily tai juoksu.

perjantai 17. heinäkuuta 2015 teksti KUNTOPLUS

Italialaisessa tutkimuksessa koehenkilöitä pyydettiin opettelemaan valssia. Jonkin ajan kuluttua mitattiin tanssin erilaisia vaikutuksia ja verrattiin niitä toiseen koeryhmään, joka samaan aikaan oli treenannut pyörällä ja juoksumatolla.

Tulosten mukaan hapenottokyky kohentui tanssijoilla 18 %, kun tavalliseen tapaan treenaavilla luku oli 16 %. Anaerobinen kynnys eli lihasten väsymispiste nousi tanssijoilla 21 %, toisella ryhmällä 20 %.

Lisäksi tanssijoilla oli parempi mieli, yöuni ja suuremmat seksihalut.

Tutkimukseen valittiin henkilöitä, joilla on heikko sydän, mutta tutkijoiden mukaan tanssin vaikutukset ovat samoja kaikilla. Harjoittelua ei silti välttämättä tarvitse sovittaa juuri valssin tahtiin, vaa myös muut tanssit ajavat saman asian.

Lähde: Ancona, Lancisi Heart Institute


Tanssitreenin vaikutuksia


  • Mieliala kohenee

  • Yöuni paranee

  • Seksihalut kasvavat

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee