Juoksuvauhti voi parantua jopa 8 %, kun syö runsaasti hiilihydraatteja

Kovan harjoittelun kausina kannattaa lisätä hiilihydraattien määrää ravinnossa.

perjantai 17. heinäkuuta 2015 teksti KUNTOPLUS

Näin juoksuun saa lisää vauhtia. Vaikutus todettiin tutkimuksessa, jossa joukko juoksijoita jaettiin kahteen ryhmään. Toinen söi hiilihydraattipitoista, toinen vähähiilihydraattista ruokaa 11 päivän ajan.

Jakson jälkeen runsaasti hiilihydraatteja syönyt koeryhmä juoksi 8 % nopeammin kuin aiemmin. Jos siis 10 kilometriä taittui ennen tunnissa, nyt siihen kului enää 55,2 minuuttia.

Vähän hiilihydraatteja syönyt ryhmä väsyi helpommin ja kärsi mielialan vaihteluista. Vauhdin lisäämiseksi on syötävä 8,5 g hiilihydraattia painokiloa kohti.

Hyviä hiilihydraatin lähteitä:

  • Pasta tai riisi lihakastikkeen kera
  • Täysjyväleipä ja vähärasvainen leikkele (ei savustettu)
  • Jogurtti ja kaurahiutaleet
  • Banaanit

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee