Juokse kaiken ikää

Itsensä voi pitää kunnossa koko ikänsä esimerkiksi juoksun tai muun kestävyyskuntoa ylläpitävän harjoittelun avulla.

sunnuntai 1. tammikuuta 2012 teksti KUNTO PLUS

Henkilökohtaisten pitkänmatkan ennätysten ei tarvitse jäädä historiaan iän karttuessa. Maraton- ja puolimaratontuloksia kartoittaneeseen tutkimukseen osallistui yli 300 000 juoksijaa. Juoksijoiden ikäjakauma oli 20-79 vuotta.

Juoksunopeudessa ei ollut merkittäviä eroja 20-49-vuotiaiden välillä. Tutkijat kartoittivat keskimääräisiä juoksunopeuksia 10 vuoden välein ja totesivat, että 40-49-vuotiaat juoksijat ylsivät yhtä hyviin suorituksiin kuin 20-29 ja 30-39 vuosien iässä.

Eikä siinä vielä kaikki. Kun ikää karttuu enemmän, suoritustason ei edelleenkään tarvitse pelätä romahtavan. 50-69-vuotiaiden juoksijoiden nopeus laski vain 2,6-4,4 prosenttia 10 vuodessa.

Siispä: lenkkitossut jalkaan, tavoitteet korkealle ja juoksemaan!


Keltainen alue: Kunnon kehitys henkilöllä, joka ei kuntoile lainkaan.

Violetti alue: Kunnon kehitys henkilöllä, joka kestävyysharjoittelee vähintään kolmesti viikossa.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee