Enemmän unta - paremmat tulokset

Jos haluaa nostaa suorituskykynsä huippuunsa esimerkiksi erityisen raskasta suoritusta tai tärkeää kilpailua varten, on nukuttava tarpeeksi, mielellään hieman tavallista enemmän.

perjantai 17. heinäkuuta 2015 teksti KUNTOPLUS

Yhdysvaltalaisen Stanford Universityn tutkijat päätyivät suosittamaan makoisia unia testattuaan koripalloilijoita.

Ryhmä koripalloilijoita nukkui 14 päivän ajan niin pitkään kuin tuntui hyvältä. Kunnon unien jälkeen koriheittojen osumatarkkuus parani, samoin räjähtävä nopeus. Pelaajat kertoivat myös pelaamisen tuntuvan tavallista paremmalta. Lisäksi pelin jälkeinen väsymys oli pelaajien mukaan vähäisempää.

Pidempien unen etuja ei saavutettu nukkumalla ainoastaan yksi yö pidempään. Suorituskyvyn nostamiseksi on nukuttava niin pitkään kuin uni maittaa pidempänä ajanjaksona - esimerkiksi viikko tai kaksi ennen vaativaa suoritusta.

Pidempien yöunien tuloksena:

  • Osumatarkkuus pallopeleissä paranee.
  • Nopeus kasvaa, erityisesti nopeissa pyrähdyksissä.
  • Rankastakin harjoittelusta toipuu nopeammin.
  • Mieliala kohenee ja vireys lisääntyy.


Älä silti nuku liikaa

Ei ole hyväksi nukkua myöskään liikaa. Pidemmistä yöunista on hyötyä vain erityistilanteissa. Tavallisesti aikuisen ei tulisi nukkua enempää kuin 6-7 tuntia yössä. Yhdysvaltalais- ja japanilaistutkimukset osoittavat, että enemmän kuin 7 tuntia tai vähemmän kuin 6 tuntia yössä jatkuvasti nukkuvat kuolevat varhemmin kuin ne, jotka nukkuvat keskimäärin 7 tuntia yössä. Pitkän päälle sekä liian lyhyet että liian pitkät yöunet ovat haitaksi terveydelle.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee