Aerobinen liikunta korjaa kolesteroliarvoja

Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan aerobinen liikunta, kuten juoksu, spinning, pyöräily ja hiihto, lisäävät muun muassa suotuisan HDL-kolesterolin määrää veressä.

perjantai 17. heinäkuuta 2015 teksti KUNTOPLUS

Kaikki aerobinen liikunta tekee hyvää veren kolesteroliarvoille. Kolesteroliarvojen laskiessa myös verisuonten kalkkeutumisriski alenee.

Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan tehokas aerobista kuntoa kohottava liikunta, kuten juoksu, spinning, pyöräily ja hiihto, lisää suotuisan HDL-kolesterolin määrää veressä.

Lisäksi tutkimus osoitti, että kevyempikin aerobinen liikunta, kuten kävely, laskee veren vaarallisia triglyseridipitoisuuksia. Erittäin haitallinen LDL-kolesteroli on puolestaan sitkeä tapaus, johon mikään liikuntamuoto ei näytä purevan merkittävästi.

LDL-kolesterolin määrää voi kuitenkin laskea syömällä kasvisteroleja, joita saa esimerkiksi monityydyttymättömistä rasvahapoista, vesiliukoisista kuiduista ja omega-3-rasvahapoista.

Mitä ovat triglyseridit?

Triglyseridit samoin kuin LDL-kolesteroli ovat rasva-aineita, joiden korkea pitoisuus veressä lisää sydäntautien ja verisuonten kalkkeutumisen riskiä. Triglyseridejä sisältävät mm. eläinrasvat, joita on esimerkiksi voissa, makkaroissa ja rasvaisissa juustoissa.

Journal of Applied Physiology

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee