Miksi seisoisit peilin edessä, kun voit tehdä kyykkyjä.

6 vinkkiä kuntoilun yhdistämiseen arkirutiineihin

torstai 28. tammikuuta 2016 teksti KUNTOPLUS

Hyödynnä yksinkertaisiin arkirutiineihin käyttämäsi aika treeniin!

Kun teet lihaskuntoliikkeitä toistuvien arkirutiinien aikana, kulutat koko joukon kilokaloreita ja vahvistat lihaksiasi "samaan hintaan". Viikon mittaan kertyy yllättävän monta "ilmaista" treenituokiota! Lisäksi liikunta pelkän seisomisen sijasta tekee olonkin aktiivisemmaksi.

 

Treenaa lihaksia hampaita harjatessa
Tee hampaita harjatessa esimerkiksi 2 x 20 kyykkyä - 20 yläleualle ja 20 alaleualle. Tee eri päivinä erilaisia kyykkyjä - sumokyykkyjä, luistelukyykkyjä, yhden jalan kyykkyjä jne. Ohjeet löydät tämän sivuston hakutoiminnolla.

Hyöty: Kyykyt vahvistavat jalkalihaksia ja pakaralihaksia sekä aktivoivat kehon suuria lihasryhmiä.

 

Venyttele suihkun jälkeen
Ota askel eteen ja kumarru jalkoja kuivatessa ja sääriä rasvatessa niin pitkälle alas, että tunnet venytyksen takareidessä ja pakaralihaksissa. Toista toisen jalan puoleen. Pidä venytys n. 2 minuuttia.


Helpotettu versio: Jos venytys tuntuu liian rankalta, nosta jalka WC-istuimen päälle ja venyttele sitä vasten.

Vaikeampi versio: Jos venytys tuntuu liian helpolta, venyttele varpaankynsiä leikatessa ja lakatessa.

Hyöty: Notkeutta ja tasapainoa sekä pienempi venähdys- ja revähdysriski.

 

Venytykset hellan ääressä
Kun ruoka aina välillä saa olla kaikessa rauhassa levyllä, risti silloin sormet pään taakse ja vedä leukaa taakse ja työnnä rintaa ulos, hegitä sisään ja vedä kyynärpäitä taakse. Rentouta uloshengityksellä, toista.

Hyöty: Avaa rintakehää ja venyttää rintalihaksia. Erityisen hyvä liike istumätyöläiselle.

 

Käsivarsilihaksia ostoskärrystä
Kun olet marketissa ostoskärryn kanssa, ohjaa kärryä yhdellä kädellä pitäen kiinni kahvan puolivälistä.

Hyöty: Sormet, käsivarret ja vinot vatsalihakset vahvistuvat.

 

Tasapainoa puheluista
Treenaa tasapainoa puhuessasi puhelimessa: seiso yhdellä jalalla, ilmassa oleva jalka nostettuna taakse. Tönnä rintaa ulos, vedä leukaa taakse ja pidä tasapaino. Siirrä painoa vuoroin päkiälle ja kantapäälle. Tasapainoile 90 sekuntia. Toista toisella jalalla.

Hyöty:  Tasapainoilu treenaa jalan ja nilkan lihaksia sekä tietysti tasapainoa. 

 

Ryhtiä ja kiinteyttä pesukoneen äärellä
Odotellassasi pesukoneen ohjelman loppumista, asetu polvillesi seisomaan koneen eteen jalat yhdessä. Voit laittaa taitetun pyyhkeen polvien alle, jos alusta tuntuu epämukavan kovalta.  Seiso polvillasi selkä suorana ja reidet pystysuorassa jännittäen pakaroita. Pidä asento noin 1 minuutin ajan, päästä lihakset rennoiksi ja toista harjoite.

Hyöty: Treenaa reisiä ja peppua, kiinteyttää ja vahvistaa lihaksia.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee