Kannattaako voimaa ja kestävyyttä treenata kerralla vai eri päivinä?

Täydellinen treeniyhdistelmä

Kannattaako samaan päivään sisällyttää sekä lihastreeniä että kestävyysharjoittelua? Mikä on kunnon kohottamisen kannalta tehokkainta?

tiistai 26. tammikuuta 2016 teksti KUNTOPLUS

Jos haluaa kohottaa kuntoaan, lihastreeni ja kestävyysharjoittelu kannattaa ajoittaa eri päiville. Jyväskylän yliopiston tutkimuksessa yksi ryhmistä teki ensin lihaskunto- ja sitten kestävyysharjoituksen. Toinen ryhmä aloitti kestävyysharjoittelulla ja teki lopuksi lihastreenin. Parhaisiin tuloksiin pääsivät kuitenkin kolmannen ryhmän koehenkilöt, jotka tekivät lihaskunto- ja kestävyysharjoitukset eri päivinä.

Maksimaalinen hapenottokyky parani enemmän, kun kestävyys- ja lihastreeni tehtiin eri päivinä. 


Lähde: Plos One - Cardiorespiratory Adaptations during Concurrent Aerobic and Strength Training in Men and Women

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Missä juokset mieluiten?

KUNTO PLUS suosittelee