Miten opin uskomaan itseeni?

Aina, kun joudun pitämään taukoa kuntoilussa, minusta tuntuu, etten pääse enää koskaan takaisin kuntoon tai yhtä hyviin suorituksiin kuin ennen. Miksi en usko itseeni?

perjantai 10. elokuuta 2012

Rikke Rønholt, motivaation asiantuntija

Tiedän hyvin, miltä tuntuu, kun olo on kaikkea muuta kuin silloin, kun oli huippukunnossa. Koin sen, kun aloitin juoksemisen uudelleen keisarinleikkauksen jälkeen. Tunsin olevani varsinainen perunasäkki – ja hyvin suuri, raskas ja kömpelö sellainen!

Treenin aloittaminen uudelleen pitkän juoksutauon jälkeen osoittautui minulle todella haastavaksi. Olin varma, että kehoni ja suorituskykyni olivat muuttuneet lopullisesti. Mutta vaikka iän myötä fyysinen suorituskyky alenee väistämättä pikkuhiljaa, kyky ja edellytykset liikkumiseen säilyvät. Ne vain odottavat lihaksissamme, sydämessämme ja keuhkoissamme sitä, että ne herätellään takaisin eloon.

Sain lohtua muistuttamalla itseäni siitä, että kuntoilutulokset ovat suoraan riippuvaisia kuntotasosta. Entä sitten, jos 10 kilometrin juokseminen tuntuikin juuri silloin tosi raskaalta. Olinhan 12 kiloa painavampi kuin aiemmin ja pääsin kuntoilemaan vain kahdesti viikossa. Mitä olin oikein odottanut?

Jos olisin yltänyt niillä edellytyksillä yhtä hyviin tuloksiin kuin joskus aiemmin, olisi kaikki aiempi treenaaminen ollut ajanhukkaa!  

On täysin luonnollista ja loogista, että itseluottamus kärsii, jos tietää sisimmässään, ettei ole tehnyt riittävästi töitä kuntonsa eteen. Parasta, mitä kuntoiluun liittyvän itseluottamuksensa eteen voi tehdä, on pitää kiinni säännöllisestä harjoittelusta. Vaikka välillä tulee varmasti ajanjaksoja, jolloin treeni-into ei ole parhaimmillaan, teet itsellesi suuren palveluksen, jos et lyö kokonaan hanskoja tiskiin. Säännöllinen kuntoilu varmistaa, ettet lipsu koskaan niin kauas huippukunnostasi, että sen palauttaminen tuntuisi mahdottomalta haasteelta.

Lopuksi kannattaa muistaa, että se, mihin kykenit joskus aiemmin, onnistuu varmasti uudelleenkin, vaikka se tietysti vaatii paljon ponnisteluja. Olisikin järkevää suhteuttaa omat odotuksensa siihen, kuinka paljon asiaan on mahdollista panostaa.

Ehkä elämäntilanteesi ei tällä hetkellä yksinkertaisesti salli sinun uhrata niin paljon aikaa treenaamiseen, että voisit tähdätä puolimaratonille – tai mikä tavoitteesi sitten onkaan.

Mieti, mitä haluat, ota vastuu tekemisistäsi ja treenaa vaikka hieman kevyemmin. Tärkeintä on, että liikut! 

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee