3 naista juttelee kuntosalilla

Miten ikä vaikuttaa palautumiseen

Oletko jo kypsässä iässä ja huolestunut palautumisesta? Hyviä uutisia: ikä ei vaikuta palautumiseen. Sekä nuorten että vanhempien lihakset reagoivat kovan treenin jälkeen samoin.

maanantai 12. maaliskuuta 2018 teksti KUNTO PLUS

Hyviä uutisia yli 40-vuotiaille: vaikka ikä kenties alkaa jo tuntua, treenistä palautuminen sujuu yhtä hyvin kuin parikymppisenä.

Lihastreenistä palautumista tutkittiin kahdella koehenkilöryhmällä, joiden keski-iät olivat noin 22 ja noin 47 vuotta. Kaikki koehenkilöt olivat lähtökunnoltaan suunnilleen samantasoisia. Koehenkilöiden lihasvaurioita ja kehon tulehdustilaa treenin jälkeisinä päivinä mitattiin verikokeilla, jolloin havaittiin, ettei ryhmien välillä ollut mitään eroa. Tilapäinen voiman väheneminen ja treeniä seurannut palautuminen tapahtuivat kaikilla koehenkilöillä yhtä nopeasti.

VINKKI! Juo riittävästi vettä ja nauti proteiinia heti kovan treenin jälkeen. Ne auttavat palautumaan.

Lähde: Journal of Strength and Conditioning Research

Näin pitkän levon tarvitset

  • Keho palautuu matalalla intensiteetillä tehtävästä treenistä (esim. kävely, kevyt hölkkä, jooga) 12-36 tunnissa
  • Keskikovasta treenistä (esim. normaali juoksu) keho palautuu 24-48 tunnissa
  • Kovasta treenistä palautuminen (esim. kovavauhtinen juoksu tai ryhmäliikuntatunti) vie 48-72 tuntia
  • Todella kovasta treenistä (esim. juosten tehtävät vedot, kova voimatreeni) keho on täysin palautunut vasta 72-96 tunnin kuluttua

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee