Nainen vatsa paljaana
© wichmann+bendtsen

Kuuden minuutin core-treeni

Vahvat keskivartalon lihakset ovat kaiken liikkeen kulmakivi, ja samalla ne parantavat tasapainoa ja ehkäisevät vammoja. Kahden ohjelmamme avulla saat taatusti vahvat core-lihakset.

torstai 15. maaliskuuta 2018 teksti N. Jarnum

Teräksinen core 6 minuutin treenillä

Keskivartalon tukea tarvitaan niin arjessa kuin treenisalillakin, minkä moni jo tietääkin. Mutta miten keskivartaloa saisi tuke­vammaksi muuten kuin ruoka-aikaan? ­Pelkkää "sikspäkkiä" eli suoria vatsalihaksia treenaamalla saa ehkä lisää seuraajia somessa, mutta tärkeimmät keskivartalon lihakset piilevät pintaa syvemmällä. Treenissä kannattaakin vahvistaa monipuolisesti koko keskivartalon "lihaskorsetin" eli ydintuen muodostavia vatsan, alaselän ja lantion lihaksia.

Kun keskivartalon lihakset ovat vahvat, liikkeistäkin tulee täsmällisempiä. Napakka tuki parantaa sekä tasapainoa että vartalon ja lantion asentoa ja auttaa kohdentamaan kuormitusta treenissä ja arjessa oikeisiin lihaksiin. Tämä auttaa ehkäisemään vammoja, ja saat enemmän irti niin juoksusta kuin joogastakin.

Apua kipuilevalle selälle

Kun keskivartalon tuki lysähtää tietokoneen edessä tai salilla, väärät lihakset joutuvat töihin. Heikot keskivartalon lihakset voivat siis olla syynä esimerkiksi niskan ja hartian jännityksiin. Kun keskivartaloa vahvistetaan, ryhti paranee ja lantio asettuu oikeaan asentoon, jolloin lihasten epätasapainotilasta ­johtuneet kivut vähenevät ja vatsakin näyttää litteämmältä.

Hardcore core

Laadimme kaksi tehokasta treeniohjelmaa vatsan lihasten monipuoliseen vahvistamiseen. Tarvitset niiden tekemiseen vain sukat sekä kuusi minuuttia aikaa kuutena päivänä viikossa. Ohjelmat parantavat keskivartalon tukea sekä voimaa, tasapainoa ja liikkuvuutta – ja tulosta syntyy jo kahdessa kuukaudessa.

  • Tee kuuden päivän ajan joka toinen päivä ohjelman 1 harjoitteet ja joka toinen päivä ohjelman 2 harjoitteet. Pidä sen jälkeen yksi lepopäivä.

  • Lihakset voivat aluksi kipeytyä uudenlaisesta treenistä. Jos harjoitteet tuntuvat liian raskailta, vähennä kunkin harjoitteen toistoja. Kun keskivartalon lihakset vahvistuvat harjoittelun myötä, lisää myös toistomääriä.

Näin löydät AINA aikaa treenille

Arjen kiireissä treenille ei aina tahdo löytyä helpolla sopivaa aikaa kalenterista. Liikunnan hyödyt niin kehon kuin mielenkin hyvinvoinnille ovat kuitenkin kiistattomat, joten jos et pääse itse kuntokeskukseen tai joogasalille, voit muutaman kätevän välineen avulla tehdä monipuolisen harjoituksen helposti vaikka omassa olohuoneessa. Juuri nyt saat kattavan treenivälinepaketin sekä neljä numeroa KUNTO PLUS -lehteä yhteishintaan 24,90 €. Paketti sisältää redondopallon, jumppakuminauhan, joogamaton sekä putkirullan avuksi tehokkaaseen kotitreeniin ja palautumiseen. KUNTO PLUS -lehti tarjoaa joka kuukausi vinkkejä terveempään elämään, ohjelmia ja ohjeita tehokkaaseen treeniin sekä helppoja reseptejä terveelliseen herkutteluun.

Tutustu tarjoukseen tarkemmin tästä!

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee