Nainen juoksee
Nainen juoksee

Tutkimuksen mukaan 40 sekuntia riittää.

© iStock

Kuntoon 40 sekunnissa

Kyllä, saat todella pikaisen kunnonkohotuksen treenaamalla täydellä teholla vaivaiset 2 x 20 sekuntia, vahvistaa tuore tutkimus.

torstai 4. toukokuuta 2017 teksti Jeanette Linder & Birgitte Muldbjerg

Nopeasti parempaan kuntoon

Ajanpuute ei enää kelpaa treenaamattomuuden tekosyyksi. Vain 40 sekunnin treeni voi riittää kohottamaan kuntoa merkittävästi. Tärkeintä on, että tekee treenin täysillä.

Tutkimuksessa aiemmin liikkumattomat koehenkilöt pyöräilivät erityisillä intervallitreeniin suunnitelluilla kuntopyörillä 10 minuuttia kerrallaan. He pyöräilivät muuten rauhalliseen tahtiin, mutta tekivät kaksi kertaa 20 sekunnin mittaisen, täysivauhtisen intervallin. Treeni tehtiin kolme kertaa viikossa, jolloin harjoitusten pituudeksi tuli yhteensä 30 minuuttia, josta vain kaksi minuuttia oli kovavauhtista intervalliajoa. Se kuitenkin riitti parantamaan koehenkilöiden kuntoa 12 prosentilla.

Eniten tutkijat yllättyivät siitä, että näytti olevan suorastaan haitaksi, jos intervalleja tehtiin enemmän kuin 2 x 20 sekuntia. Jokainen ylimääräinen intervalli sai kunnon kohentumisen vähenemään 5 prosentilla. Seuraavaksi on tarkoitus selvittää, mistä tämä johtuu. Yksi selitys saattaa olla se, että intervallien tehoa lasketaan tiedostamatta, jos on tehtävä enemmän kuin kaksi intervallia.

Lähde: Stirlingin yliopisto

Näin teet 40 sekunnin treenin

Pyöräilyn sijaan voit tehdä intervallitreenin ylämäkeen kävellen.

Lisää inspiraatiota intervallitreeneihin.

Vaihe 1

Kävele rauhallisesti 6 minuuttia.

Vaihe 2

Juokse niin lujaa kuin pystyt 20 sekuntia.

Vaihe 3

Kävele taas rauhallisesti 3 minuuttia.

Vaihe 4

Juokset niin lujaa kuin pystyt 20 sekuntia.

Etkö usko, että kunto kohenee 40 sekunnissa? Testaa kuntosi ennen ja jälkeen, niin vakuutut!

HUOM!

Muista lämmitellä ennen spurttia. Kävele siksi ensin vaikka ylämäkeen.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee