Kannattaako tyhjällä vatsalla kuntoilla?

tiistai 12. lokakuuta 2010 teksti KUNTO PLUS

Kysymys

Treenaan aina aamuisin, jotta saisin päivän mukavasti käyntiin. Voinko lähteä lenkille syömättä aamiaista?


Vastaus

Voit toki harjoitella tyhjin vatsoin, jos se sujuu ongelmitta. Noin 12–15 tunnin syömättömyys illallisen jälkeen tyhjentää kuitenkin kehon energiavarastoja. Näin ollen pitkäkestoinen aamutreeni tyhjällä vatsalla saattaa uuvuttaa paljon pahemmin kuin harjoittelu myöhemmin päivällä.

Suosittelenkin treenaamaan aamuisin hiukan vähemmän sekä ajallisesti että rasituksen osalta, ellet sitten ehdi syödä kunnon aamiaista ennen kuntoilua. Samasta syystä useimmat harjoitusohjelmat laaditaan siten, että raskaimmat treenit tehdään aina viikonloppuisin. Silloin voi usein syödä ensin kunnon aterian ja odottaa sen sulamista huoletta pari tuntia ennen kuntoilurupeamaa.

Mikäli vatsassasi myllertää aamun lenkillä, voit yrittää hillitä vatsahappojen määrää ennen lenkille lähtöä. Syö viipale ruisleipää tai puolikas banaani, jotta vatsa ei tunnu tyhjältä, muttei myöskään täyty liiaksi ruuasta. Lämmittele aina huolellisesti ennen jokaista juoksulenkkiä, noin 10 minuuttia, sillä nivelet ja jänteet ovat usein jäykkiä yön jälkeen.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee