Voinko juosta vain 12 tunnin tauon jälkeen?

torstai 2. syyskuuta 2010 teksti KUNTO PLUS

Kysymys

Onko heti iltalenkin jälkeen juostusta aamulenkistä jotakin haittaa?

Vastaus

Kohtuullisessa kunnossa oleva voi juosta toisen lenkin melko pian edellisen jälkeen. Lenkkien täytyy olla kuitenkin niin erilaisia, etteivät ne kuormita kehoa samalla tavalla.

Vammariski kasvaa liian suureksi, jos sekä illalla että aamulla juostaan rankka intervallitreeni, sillä lihakset eivät ehdi palautua tarpeeksi yhden yön kuluessa. Ongelmat pysyvät loitolla, kunhan toinen lenkeistä juostaan niin rennosti, että keho sietää vaivatta harjoituksen rasituksen. Varsinkin kilpajuoksijat hyödyntävät rankkojen ja kevyempien palauttavien lenkkien vuorottelun periaatetta.

He pyrkivät lyhentämään palautumisaikaa muutaman kilometrin rauhallisella lenkillä, kun taas monet kuntoilijat haluavat vain hengittää raikasta ilmaa ja polttaa lisää kaloreita. Kevyen iltalenkin jälkeen jalat ovat aamulla täydessä iskussa kovavauhtista treeniä varten. Jos taas iltalenkki on rankka, niin aamun rento harjoitus vetreyttää hiukan jäykkiä jalkoja.

Se edistää palautumista ja samalla juoksukunnon kehittymistä. Voit siis mainiosti juosta aamulla uuden lenkin kunnon yöunien jälkeen, sillä keho on ehtinyt jo palautua iltalenkistä, kunhan olet hyvässä kunnossa etkä toivu mistään vammasta.

Ellei juoksukunto ole vielä moitteeton, niin kehosi pysyy paremmassa vireessä, jos rauhallinen aamulenkki korvataan reippaalla kävelyllä tai pelkällä lepopäivällä.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee