Ei meitä sää voi säikyttää

Talvi asettaa omat vaatimuksensa ulkona harrastamiselle.

torstai 14. maaliskuuta 2013 teksti KUNTO PLUS

Vaikka juoksu ja pyöräily ovat toki haastavampia talvella kuin muina vuodenaikoina, sää ei ole syy hylätä harrastusta. Tarvitaan vain oikea asenne ja oikeat varusteet. Seuraavassa vinkkejä talvella ulkosalla harrastaville. Mukana myös erinomaisia tarjouksia talvisäässä treenaavalle.

  • Epätasaisella ja liukkaalla alustalla treenaaminen on haastavaa lihaksille ja nivelille. Siksi kannattaa valita kunnon talvijuoksukengät.

  • Talvikeleillä tarvitaan tavallista enemmän tasapainoa ylläpitäviä lihaksia. Treeniä kannattaa täydentää harjoittelemalla tasapainolaudalla. Tasapainoharjoitukset vahvistavat myös pohkeita ja nilkkoja.
  • Kylmä ilma ottaa henkeen ja elimistön on tehtävä enemmän töitä, että sisäänhengitetty ilma lämpenisi. Kylmässä treenaaminen tuntuu kaiken kaikkiaan raskaammalta ja jalat painavammilta.

  • Kylmälläkin olisi muistettava huolehtia nestetasapainosta, vaikka jano ei tunnu samalla lailla kuin kuumalla. Kylmä ilma voi olla erittäin kuivaa, jolloin se verottaa keuhkojen kosteutta. Lisäksi kylmässä uloshengitysilman mukana elimistö menettää tavallista enemmän kosteutta.

  • Kerrospukeutuminen on ehdottomasti viisain valinta talvisiin ulkotreeneihin. Alimmaisen kerroksen on hyvä olla urheilukerrasto, joka eristää ja kuljettaa kosteutta iholta. Kuiva iho pysyy paremmin lämpimä kuin nihkeä.

  • Keskimmäisen vaatekerroksen on hyvä olla eristävä ja ulommaisen kerroksen ohut, tuulenpitävä ja mielellään myös kosteudelta suojaava kuorikerros. Jos olet vailla hyvää urheilukerrastoa tai liukuesteitä talvijuoksuun

  • Pimeään vuodenaikaan on ensiarvoisen tärkeää, että näkee ja näkyy. Otsalamppu on ehdottoman hyvä aamuhämärissä tai iltapimeällä lenkkeilevälle tai pyöräilevälle.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee