Voiko ravitsemuksen avulla parantaa juoksutuloksia?

keskiviikko 16. maaliskuuta 2011 teksti KUNTO PLUS

Kysymys

Haluaisin juosta nopeammin. Kehitynkö nopemmaksi, jos noudatan ravintoneuvoja?


Vastaus

Juoksunopeuden parantaminen vaatii ennen kaikkea määrätietoista harjoittelua. Paraskaan ruokavalio ei korvaa treeniä, joten kilometrejä täytyy tosiaan niellä viikosta toiseen. Toisaalta kilometrivauhti paranee noin 2–3 sekuntia pudotettua rasvakiloa kohti, kunhan paino pysyy normaaleissa rajoissa. Niinpä viiden liikakilon karistaminen parantaa kymmenen kilometrin aikaa jopa parilla minuutilla.

Huonot ravintotottumukset voivat myös jarruttaa kehitystä, joten paras mahdollinen suorituskyky edellyttää myös ihanteellista ravitsemusta: sopivasti energiaa ja hivenaineita.

Monipuolisella ruokavaliolla voi varmistaa kaikkien tärkeiden ravintoaineiden saamisen. Ravinnon hyötyä ei voi mitata suoraan sekunteina, mutta hyvän suorituskyvyn voi varmistaa nauttimalla riittävästi rautaa, C-vitamiinia, magnesiumia ja kaliumia. Kyseiset ravintoaineet varmistavat elimistön toimintakyvyn. Raudan puute heikentää juoksunopeutta, koska raudan puute alentaa punaisten verisolujen tuotantoa, vaikka treeni olisi yhtä kovaa kuin huippu-urheilijalla.

Myös muiden hivenaineiden riittävä saanti viimeistelee hyvän juoksukunnon. Terveellinen juoksijan päivittäinen ruokavalio koostuu kilosta hedelmiä ja kasviksia, vähärasvaisesta lihasta, kalasta, terveellisistä rasvoista, kokojyvätuotteista ja 1,5–2 litrasta vettä.

Tuntia tai kahta ennen treeniä kannattaa syödä tukeva ateria, ja pitkän lenkin aikana voi nauttia hiilihydraatteja. Rankan lenkin jälkeen täytyy syödä vielä palauttava välipala.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee