Miten säilytän nopeuden jaloissa?

Miten säilytän nopeuden jaloissa?

Minusta tuntuu, etten jaksa juosta lyhyitä ja nopeita lenkkejä tai pelata jalkapalloa yhtä vauhdikkaasti kuin ennen sitä, kun aloin harjoitella maratonia varten. On kuin kuntoni olisi nyt huonompi. Mistä on kyse?

torstai 15. tammikuuta 2015 teksti KUNTO PLUS

Maratonharjoittelulla on ikävä kyllä oma hintansa. Kuten itse olet todennut, se verottaa kykyä juosta nopeita pyrähdyksiä.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kunto olisi heikentynyt. Painopiste on vain ollut kestävyydessä, jotta keho suoriutuisi paremmin pitkistä juoksumatkoista.

Pitkänmatkanjuoksua harjoitellessa osa jalkojen nopeista ja räjähtävistä lihas­syistä muuttuu tyypiltään kestävämmäksi, mistä on suurta apua pitkillä juoksumatkoilla. Ikävä kyllä tällöin myös menetät hieman juoksusi räjähtävyydestä. Kaikki juoksijat kokevat saman, kun he vaihtavat matkan toiseen.

Kahden asian avulla voit kuitenkin säilyttää osan nopeudestasi: voima- ja sprinttiharjoittelun. Ne lisäävät lihasten kykyä aktivoida jäljellä olevia nopeita lihassyitä, jolloin lihas on helpompi piiskata liikkeelle. Näin voit hieman tasapainottaa sitä, että olet maratonharjoittelussa saanut isomman määrän kestäviä lihassyitä.

Lisää voimaa ja nopeutta

  • Jalkojen raskas voimaharjoittelu, kuten askelkyykyt ja kyykyt painot käsissä 1–2 kertaa viikossa, lisää lihasten räjähtävyyttä.
  • Sprinttiharjoittelu 1-2 kertaa viikossa, jolloin perusteellisen verryttelyn jälkeen juokset 4–6 kertaa 50–75 metriä täyttä vauhtia, voi myös parantaa nopeuttasi.




Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee