Viimeistele tekniikka

Juoksemisen ilo on paljolti kiinni tavasta, jolla lenkki juostaan.

torstai 28. huhtikuuta 2011 teksti KUNTO PLUS

  • 1. Pidä keho ryhdikkäänä. Älä kumarru eteenpäin juostessasi vaan pyri pitämään koko keho ryhdikkäänä. Kuvittele että sinua nostetaan päälaesta ilmaan kuin marionettia. Työnnä myös juostessa lantiota aavistuksen eteenpäin.
  • 2. Juokse lyhyin ja tihein askelin. Älä yritä venyttää askelia pitkiksi vaan keskity pitämään askellus mahdollisimman tiheänä. Jalkaterä saa tuntua nousevan lantion alle. Yritä laskea askelmäärä minuutissa lenkin kuluessa. Ihannemäärä olisi noin 90 askelta molemmilla jaloilla minuutin aikana.
  • 3. Rentouta yläkeho. Juostessa tehdään töitä jaloilla, joten laske hartiat rennosti alas ja anna käsien heilua esteettä edestakaisin. Ravistele välillä käsivarsia niin, että paikoilleen jäykistyneet hartiat rentoutuvat. Käytä käsiä voimakkaammin, jos kiihdytät vauhtia joksikin aikaa.
  • 4. Vedä henkeä syvälle palleaan saakka ja pidä vauhti niin hitaana, ettei hengitys kiihdy liian katkonaiseksi. Rauhallisten lenkkien juoksuvauhdille ei ole olemassa mitään tiettyä alarajaa. Kiihdytystreenejä tai intervalleja juostessa tilanne on toinen, sillä silloin hengitetään pääasiassa rintakehän alueella.
  • 5. Vaihtele maastoa ja alustaa. Keho kehittyy lenkkeillessä sitä tehokkaammin, mitä monipuolisemmin sitä haastetaan. Ylirasitusvammojen vaara pienenee myös, kun kehoa treenataan mahdollisimman vaihtelevasti eri alustoilla.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee