Nainen juoksee maantiellä
© iStock

Miksi en laihdu, vaikka harrastan juoksua?

Jos tuntuu, että juoksuharrastus ei edistä painonpudotusta, kysy itseltäsi seuraavat 5 kysymystä.

torstai 9. maaliskuuta 2017 teksti Anja Bruneskjold

Tuntuuko, että et edisty juoksuharrastuksessasi lainkaan? Eikö esimerkiksi paino putoa juoksemalla, kuten olit kuvitellut? Kysy itseltäsi seuraavat 5 kysymystä, vika piilee kenties vastauksissasi.

1. Juonko energiajuomia?

Energiajuomista voi olla tietyissä tilanteissa hyötyä. Mutta niitä ei kannata kaataa kurkusta alas ennen 5 kilometrin juoksulenkkiä. Silloin saat juomasta vain sokeria eli tarpeettomia kaloreita, jotka pitää sitten vielä polttaa pois.

2. Juoksenko aina saman lenkin?

Keho tarvitsee haasteita kehittyäkseen! Muuten jämähdät samalle tasolle, jolla kunto ei kohene eikä paino putoa. Elimistöä ei tarvitse ajaa äärirajoille tai keksiä uutta juoksulenkkiä joka ikinen kerta, mutta vaihtelu silloin tällöin virkistää. Muista, että myöskään liian kova treeni ei auta laihtumaan.

3. Juoksenko enintään kaksi kertaa viikossa?

Se ei riitä! Sinun on tehtävä juoksulenkkien lisäksi vähintään pari lihaskuntotreeniä. Jos haluat laihtua, treenikertoja saisi mielellään olla viisi viikossa.

4. Enkö syö juoksulenkin jälkeen, vaikka on nälkä?

Ruokavalion kanssa on vaikeaa löytää kultainen keskitie: syömme usein joko liikaa tai liian vähän. Juoksulenkin jälkeen elimistö tarvitsee energiaa. Treenin jälkeen kannattaa syödä erityisesti proteiinia, jotta lihakset voivat korjata treenatessa syntyvät pienet lihasvauriot mahdollisimman nopeasti.

5. Onko juoksu ainoa treenimuotoni?

Juoksu on yleensä tehokas keino painonpudotukseen, mutta saat siitä vieläkin enemmän irti, jos yhdistät sen uintiin, pyöräilyyn tai lihaskuntotreeniin. Erityisesti lihaskuntotreeni on eduksi painonpudotuksessa, sillä silloin kulutat vieläkin enemmän energiaa myös juostessa.

Vinkki! Kokeile juoksemista metsässä tai muualla luonnossa. Ilma on raikkaampaa, ja katseltavaakin riittää.

YLÖS, ULOS JA LENKILLE

Juokset kyllä mielelläsi, mutta tänään vaivaa päänsärky ja eilen oli stressiä, joten lenkki jäi väliin. Mutta huomenna kyllä suuntaat lenkkipolulle - jos ei sada vettä.

Jos juoksuharrastuksesi tyssää usein tuttuihin tekosyihin, voimme kenties olla avuksi.

Ensinnäkin: juokseminen ei ole rangaistus, vaan asia, jota teet omaksi hyväksesi. Väsymys, päänsärky tai stressi eivät katoa sohvalla makaamalla, mutta reipas juoksulenkki raittiissa ilmassa lempimusiikkia kuunnellen voi antaa sinulle aikaa hengähtää ja ladata akkujasi. Juostessa arjen huolet unohtuvat, eikä ajatusten nollaaminen edellytä puolimaratonin mittaista lenkkiä, vaan tunnet vaikutuksen jo lyhyelläkin pyrähdyksellä.

Toisekseen kannattaa muistaa, että jos juokset vain kauniilla ja aurinkoisella säällä, et pääse liikkeelle kovin monena päivänä vuodessa. Muista, että huonoa säätä ei olekaan, on vain huonoja varusteita. Juuri nyt voit saada käytännöllisen ja tyylikkään Diadora -juoksutakin, 4 numeroa KUNTO PLUS -lehteä ja 53 euron Diadoran lahjakortin hintaan 24,90 euroa.

Kyllä kiitos, juokseminen alkaa taas kiinnostaa!

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee