Nainen juoksulenkillä
© iStock

Miksi aamulenkin ensimmäiset kilometrit tuntuvat niin rankoilta

Juoksulenkillä ensimmäiset kilometrit ovat usein ne rankimmat etenkin aamuisin. Kerromme neljä syytä siihen, miksi tossu ei aina aluksi tunnu nousevan.

sunnuntai 26. helmikuuta 2017 teksti Anja Bruneskjold

Ensimmäiset kilometrit ovat monilla lenkeillä ne eniten tahdonvoimaa kysyvät, kun juoksu tuntuu raskaalta, ja tämä koskee etenkin aamulenkkejä. Kerromme, mistä moinen johtuu.

Usein lenkille lähtiessä mieli uhkuu tarmoa, mutta hyvä fiilis tuntuu hyytyvän heti alkuunsa, kun tossu ei tunnu nousevan. Luultavasti yhtä usein juoksu alkaa kuitenkin muutaman kilometrin jälkeen tuntua kevyemmältä ja nautittavammalta, riippumatta siitä, miten pitkälle lenkille on lähtenyt. Rennomman menon takana on yleensä oikean tempon löytäminen sekä oikea hengitys.

1. Lihakset vasta lämpenevät

Ensimmäiseen kilometriin voi asennoitua lämmittelynä, jolloin keho vasta totuttelee liikkeeseen ja pääsee vähitellen käyntiin. Aamulla liikkeelle lähtiessä jalkoja ei ole tullut liikuteltua tuntikausiin, joten alku kannattaa ottaa maltilla.

2. Mieli on vielä muualla

Vaikka fyysisesti olet lenkkipolulla, mielesi saattaa olla vielä muualla tai harata koko lenkki-ideaa vastaan. Pieni lenkkilobbaus voi olla paikallaan: kerro itsellesi (vaikka parikin kertaa), että aamulenkki on mainio idea ja antaa virtaa koko päiväksi. Hetken päästä mielikin alkaa takuulla kirkastua.

3. Endorfiinit vielä uinuvat

Liikkuminen lisää elimistössä hyvään oloon liittyvien endorfiinien ja serotoniinin tuotantoa, mutta valitettavasti näiden erittyminen ei käynnisty heti ensimmäisellä askeleella vaan vaihtelee yksilöllisesti. Odotus kuitenkin palkitaan, sillä parhaimmillaan juoksija voi päästä suoranaiseen endorfiinihumalaan, jossa oloa on kuvattu suorastaan taivaalliseksi.

4. Liian rivakka (tai hidas) aloitus

Sopivalla tempolla juostessa juoksu tuntuu mukavalta, joten kannattaa kuulostella oman kehon viestejä, mikä tahti on miellyttävin - ja pitää sitä yllä koko lenkin ajan. Liian nopea mutta myös liian hidas juoksu voivat viedä nautinnon koko lenkistä.

Hyviä lenkkejä!

YLÖS, ULOS JA LENKILLE

Juokset kyllä mielelläsi, mutta tänään vaivaa päänsärky ja eilen oli stressiä, joten lenkki jäi väliin. Mutta huomenna kyllä suuntaat lenkkipolulle - jos ei sada vettä.

Jos juoksuharrastuksesi tyssää usein tuttuihin tekosyihin, voimme kenties olla avuksi.

Ensinnäkin: juokseminen ei ole rangaistus, vaan asia, jota teet omaksi hyväksesi. Väsymys, päänsärky tai stressi eivät katoa sohvalla makaamalla, mutta reipas juoksulenkki raittiissa ilmassa lempimusiikkia kuunnellen voi antaa sinulle aikaa hengähtää ja ladata akkujasi. Juostessa arjen huolet unohtuvat, eikä ajatusten nollaaminen edellytä puolimaratonin mittaista lenkkiä, vaan tunnet vaikutuksen jo lyhyelläkin pyrähdyksellä.

Toisekseen kannattaa muistaa, että jos juokset vain kauniilla ja aurinkoisella säällä, et pääse liikkeelle kovin monena päivänä vuodessa. Muista, että huonoa säätä ei olekaan, on vain huonoja varusteita. Juuri nyt voit saada käytännöllisen ja tyylikkään Diadora -juoksutakin, 4 numeroa KUNTO PLUS -lehteä ja 53 euron Diadoran lahjakortin hintaan 24,90 euroa.

Kyllä kiitos, juokseminen alkaa taas kiinnostaa!

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee