Jos olet kyllästynyt alituisiin juoksuvammoihin, kokeile laittaa juoksukengät syrjään ja juosta paljain jaloin.

Juokse paljain jaloin

– säästä jalkojasi

maanantai 26. heinäkuuta 2010 teksti KUNTO PLUS

Jos olet kyllästynyt jatkuviin urheiluvammoihin, kokeile juoksemista paljain jaloin.

Avojaloin juoksemista suosittelevat Harvardin yliopiston tutkijat, jotka ovat tarkastelleet sekä kengät jalassa juoksevien että paljain jaloin juoksevien juoksutyyliä.

Osoittautui, että jalan alastulo on hyvin erilaista riippuen siitä, onko juoksijalla jalkineet vai ei. Paljain jaloin juostessa laskeudutaan päkiälle, mutta kengät jalassa kantapäälle. Erolla on merkitystä vammojen kannalta.

Tutkijat uskovat, että ihminen on lajinkehityksensä aikana oppinut juoksemaan jalkoja säästäen laskeutuen päkiälle, ja rasitusvammoja alkoi ilmetä vasta, kun siirryttiin juoksemaan kengät jalassa.

Kengät saavat ihmisen juoksemaan väärin ja aiheuttavat siksi monia juoksuvammoja. Tutkijat huomauttavat, että jaloille on kuormittavaa myös vaihtaa juoksutapaa, joten he suosittelevat siirtymään avojaloin juoksemiseen vähitellen.

KENGÄT JALASSA

Jalkineet jalassa jalka osuu tavallisesti alustaan kantapää edellä, rullaa eteenpäin ja ponnistaa isovarpaalla ja sen viereisellä varpaalla. Kantapää ottaa vastaan kovimmat iskut. Seuraavaksi suurin vaikutus tuntuu päkiässä, kun jalka tärähtää maahan. Juoksukengässä jalalla ei ole tilaa luonnolliselle rullaukselle, koska se on ahdettuna kenkään.

Yleiset vammat

Sääriluun ja polven jänteiden rasitusvammat.

PALJAIN JALOIN

Avojaloin juostaessa jalka osuu alustaan päkiä edellä, jonka jälkeen kantapää ottaa pehmeästi alustaan. Ponnistaessa liike lähtee kantapäästä ja rullaa koko jalan mitalta isovarpaasen ja sen viereiseen varpaaseen. Päkiä ottaa iskut vastaan.

Rasitusvammat

Akillesjännevammat, pohjelihaksen ja reiden takaosan rasittuminen.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee