Nainen hikoilee intervallitreenin jälkeen

Tutkimuksen mukaan intervallit pitävät treenaajan nuorena. 

© iStock

Intervallitreenillä pidempää ikää

Kunnon teholla tehty intervallitreeni on monella tapaa hyödyksi hyvinvoinnille.

keskiviikko 7. kesäkuuta 2017 teksti Jeanette Linder

Liikunnan terveyshyödyt tuskin tulevat suurena yllätyksenä kenellekään, mutta tutkimuksen mukaan eräs tietyntyyppinen treenimuoto näyttäisi olevan ylitse muiden eliniän pidentäjänä. Intervallitreenin on nimittäin todettu voivan jarruttaa ikääntymisen vaikutuksia elimistössä.

MAHTAVA TARJOUS: Hyvännäköinen, pitkähihainen Craftin treenipaita, joka sopii sekä kävely- että juoksulenkeille tai lihastreeniin, ja 4 KUNTO PLUS -lehteä 24,90 eurolla.

Treenissä kannattaa siis vaihdella rauhallisempia ja täydellä teholla vedettäviä osuuksia. Juoksulenkillä voi tehdä esimerkiksi nopeita 20 sekunnin vetoja, joiden välillä hölkötellään rauhallisemmin 60 sekuntia. Jos kellon tuijottaminen ei innosta, voi juosta vaikkapa täysillä aina yhden lyhtypylväiden välin ja rauhallisemmin seuraavan.

Säännöllinen intervallitreeni virkistää elimistössä ikääntymistä hidastavia prosesseja. Se muun muassa parantaa insuliiniherkkyyttä ja näin pienentämään kakkostyypin diabeteksen riskiä. Se myös auttaa virkistämään solujen mitokondrioita, jotka tuottavat solujen tarvitsemaa energiaa, ja lisäämään lihasten proteiineja. 

Tutkijoiden mukaan liikunta onkin myös tieteen valossa ehdottomasti paras tapa hidastaa ikääntymistä ja pidentää ikää. Antaa siis palaa!

Lähde: Science Daily

YLÖS, ULOS JA LENKILLE

Juokset kyllä mielelläsi, mutta tänään vaivaa päänsärky ja eilen oli stressiä, joten lenkki jäi väliin. Mutta huomenna kyllä suuntaat lenkkipolulle - jos ei vain sada.

Jos juoksuharrastuksesi tyssää usein tekosyihin, voimme kenties olla avuksi.

Ensinnäkin: Juokseminen ei ole rangaistus, vaan asia, jota teet omaksi hyväksesi. Väsymys, päänsärky tai stressi eivät katoa sohvalla makaamalla, mutta reipas juoksulenkki raittiissa ilmassa lempimusiikkia kuunnellen voi antaa sinulle aikaa hengähtää ja ladata akkujasi. Juostessa arjen huolet unohtuvat, eikä ajatusten nollaaminen edellytä puolimaratonin mittaista lenkkiä, vaan tunnet vaikutuksen jo lyhyelläkin pyrähdyksellä.

Toiseksi: Kannattaa muistaa, että jos juokset vain kauniilla säällä, et pääse liikkeelle kovin monena päivänä vuodessa. Muista, että huonoa säätä ei olekaan, on vain huonoja varusteita. Nyt saat käytännöllisen ja tyylikkään Craftin treenipaidan sekä 4 numeroa KUNTO PLUS -lehteä hintaan 24,90 euroa.

Kyllä kiitos, juokseminen alkaa taas kiinnostaa!

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee