Spinningtunti
© iStock

4 vinkkiä alapäälle hellempiin spinning-tunteihin

Onko sinullakin usein peppu hellänä spinningin jälkeen? Näillä vinkeillä säästät alapäätäsi pyörän selässä.

torstai 12. lokakuuta 2017 teksti Maria Jespersen

Miten vältän alapään ­kipeytymisen pyöräillessä? 

Reippaan pyörälenkin tai spinning-tunnin jälkeen alapää on usein hellänä. Voiko kipuja ehkäistä?

Reisien lisäksi pyöräilyssä joutuvat koetukselle myös haaroväli ja takamus, kun alapäähän kohdistuu istuma-asennossa painetta ja verenkierto herkälle alueelle heikkenee. ­Arkuus ja puutuminen onkin tuttua monelle.

Alapäätä aristaa usein etenkin tauon jälkeen satulaan palattaessa tai harrastusta aloitettaessa. Useimmiten vaiva on kuitenkin tilapäinen ja nopeasti ohi menevä. Kipuja ja hiertymiä voi ehkäistä hyvillä pyöräilyhousuilla sekä sopivan muotoisella ja oikein säädetyllä satulalla. Lue alta neljä vinkkiä kivuttomiin pyörälenkkeihin ja spinningtunteihin.

Onko spinning sinulle uusi laji? Näin pääset alkuun!

4 vinkkiä kipujen ehkäisyyn

1. Käytä pyöräilyhousuja

Pyöräilyä harrastavan kannattaa sijoittaa napakasti istuviin, pehmustettuihin pyöräilyhousuihin. Pehmuste imee myös hikeä.

2. Aja kommandona

Pyöräilyhousujen alle ei missään nimessä kannata pukea alushousuja. Hikiset alushousut tuntuvat ikäviltä ja voivat aiheuttaa hiertymiä.

3. Säädä satula

Satulassa kannattaa kiinnittää huomiota sekä leveyteen että korkeuteen. Polkiessa ojentuvan jalan polvi saa jäädä hieman koukkuun.

4. Voitele pyrstö

Rasvaa takamus pyöräilyn (ja suihkun) jälkeen paksulla voiteella, joka kosteuttaa ihoa ja edistää hiertymien paranemista.

Treeniasulla on väliä!

Jos haluat saada enemmmän irti treenistä, treeniasun tulee olla toimiva ja siinä tulee olla mukava olla. Nyt voit saada hyvännäköisen ActiveFit-treeniasun, johon kuuluvat korkeavyötäröiset trikoot ja tyylikäs, väljä lyhythihainen treenipaita. Molemmat ovat pehmeää ja hengittävää materiaalia, joka tuntuu mukavalta yllä ja toimii treenissä. Tutustu tästä tarjoukseen, josta saat 24,90 eurolla ActiveFit-treeniasun ja 4 KUNTO PLUS -lehteä.

Korkeavyötäröisissä trikoissa voi treenata tarvitsematta pelätä, että ne eivät pysy päällä. Paidan hengittävä materiaali varmistaa, ettei se liimaannu selkään, ja väljän mallin saumat eivät hankaa ikävästi liikkuessa. Nyt voit saada treeniasun ja 4 KUNTO PLUS -lehteä, joista saat kannustusta terveelliseen elämäntapaan, tehokkaita treeniohjelmia ja herkullisia reseptejä, vain 24,90 eurolla.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee