Väsähtänyt nainen treenin jälkeen
© iStock

4 virhettä, jotka syövät treenisi hyödyt

Monipuolisuus sekä riittävä palautuminen ovat tulosta tuottavan treenin a ja o! Kerromme virheistä, jotka tekevät kovankin treenin tyhjäksi.

torstai 22. kesäkuuta 2017 teksti A. Brunekjold

Jos huhkit salilla päivästä toiseen eikä tuloksia näy, saattaa syynä olla jokin näistä yleisistä treenivirheistä.

1. Treenaat liikaa

Vaikka intoa riittäisi, pidä lepopäiviä vaikka väkisin ja treenaa silloin kevyesti tai panosta kehonhuoltoon. Lihas kasvaa levossa, palautumisen laiminlyönti taas voi pahimmillaan johtaa jopa ylikuntoon tai loukkaantumiseen. 

Lue, miksi palautumiseen kannattaa panostaa.

2. Treenaat yhtä lihasta kerrallaan

Yhteen lihakseen keskittymällä saatat ajatella kehittäväsi sitä erityisen tehokkaasti. Kokeile sen sijaan työllistää treenissä useampia lihasryhmiä samaan aikaan. Tee esimerkiksi punnerruksia tai kyykkyjä, joissa niin jalat, pakarat kuin selkäkin joutuvat töihin.

3. Teet aina saman treenin

Jos tavoitteet tuntuvat vain karkaavan eikä tulosta tule, saattaa syynä olla treenirutiini, joka ei enää kehitä entiseen malliin. Kehoa kannattaa tällöin herätellä ja haastaa uudella tapaa. Kokeile esimerkiksi salilla välillä eri laitteita tai tee lenkillä silloin tällöin reipas intervalliharjoitus.

4. Treenaat liian kovaa

Kenties treenaat liian raskailla painoilla, tai juokset liian pitkiä lenkkejä liian kovalla sykkeellä. Tällöin keho kuormittuu liikaa, ja palautuminen jää helposti liian vähäiseksi.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee