Vapaudu herätyskellon vallasta

tiistai 25. elokuuta 2009 teksti KUNTO PLUS

Hyödyt:

Infernaalisen piippauksen antama brutaali herätys, jyskyttävä musiikki tai kelloradiosta kuuluva uutinen moottoritiellä tapahtuneesta ketjukolarista eivät taatusti anna parasta starttia päivään.

Joka-aamuinen shokkiherätys voi ajan kuluessa kohottaa verenpainetta tai aiheuttaa masennusta, ellet paina jarrua nyt.

Sitä paitsi itse herätyssignaali ei ole ainoa elimistöä stressaava asia herätyskellossa. Myös huoli siitä, toimiiko herätyskello, aiheuttaa stressiä. Olet varmasti joskus herännyt yön aikana vain varmistaaksesi, toimiiko kello ja onko herätys asetettu oikein.

Olisi siis paljon terveellisempää heräillä aamuisin omaan tahtiin, kun elimistö on valmis kohtaamaan uuden päivän.

Toimi näin:

Kesäaamujen valo tekee heräämisestä helpompaa, joten kannattaa hyödyntää valoisa vuodenaika ja pistää herätyskello pakkolomalle.

Mene aikaisemmin sänkyyn ja huolehdi siitä, että saat kahdeksan tunnin yöunet. Niin elimistö saa tarpeeksi lepoa ja herääminen aamulla on helpompaa. Hyödynnä viikonloput ja lomapäivät oikean rytmin löytämiseksi.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mihin aikaan treenaat mieluiten?


KUNTO PLUS suosittelee