© iStock

Valvotun yön jälkeen unohtelu vaivana 40 prosentilla

Jo yksi uneton yö voi saada aivojen muistikeskuksen eli hippokampuksen reistailemaan. Ei kannata valvoa koko yötä ja päntätä seuraavan päivän tenttiin. Pää tyynyyn ja nukkumaan!

tiistai 25. elokuuta 2009 teksti KUNTO PLUS

MUISTI

Yhdysvaltalaistutkijat pyysivät kymmentä opiskelijaa valvomaan yhden yön. Seuraavana aamuna heille näytettiin 30 sanaa. Seuraavan yön he nukkuivat ja yrittivät herättyään muistaa sanat.

He muistivat 40 % vähemmän sanoja kuin opiskelijaryhmä, joka oli nukkunut molemmat yöt. Eikä siinä vielä kaikki. Tutkijat havaitsivat myös, että sanojen tunnesisällöllä oli merkitystä muistamisen kannalta. Kielteisesti latautuneet sanat kuten vankila tai syöpä pysyivät paremmin muistissa kuin myönteiset kuten onni tai auringonpaiste.

5 hyvää muistiapuria

  • Purukumin pureskelu voi tehostaa muistia jopa 36 %.

  • Kukkien tuoksu terävöittää ajattelua 17 %, kun aivojen on ratkaistava vaikeita tehtäviä.

  • Pidä verenpaine matalana. Kohonnut verenpaine voi vahingoittaa älyä.

  • Salvia ja tee parantavat muistia, koska ne estävät AChE-entsyymin toimintaa aivoissa.

  • Opettele tanssimaan. Kun aivot oppivat uutta, muisti paranee.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mihin aikaan treenaat mieluiten?


KUNTO PLUS suosittelee