Vältä flunssat treenaamalla

Immuunipuolustus on vahvin ase flunssaviruksia vastaan. Jos elimistön puolustusjärjestelmä on huippukunnossa, se pystyy paremmin nujertamaan virukset jo ennen kuin ne pääsevät aiheuttamaan oireita elimistössä.

tiistai 25. elokuuta 2009 teksti KUNTO PLUS

Tärkein keino immuunipuolustuksen vahvistamiseksi on vähintään puoli tuntia liikuntaa päivittäin. Lukuisien tieteellisten tutkimusten mukaan liikunta edistää elimistön puolustusjärjestelmän toimintaa. Henkilöillä, joilla on hyvä fyysinen kunto, on myös parempi vastustuskyky.

Näin hankit liikkumalla suojan tauteja vastaan

  • Sinun on viisainta harrastaa liikuntaa 3–6 tuntia viikossa. Jos ylität rajan, immuunipuolustuksesi alkaa menettää voimiaan. Tämä johtuu muun muassa siitä, että rankka liikunta heikentää immuunisolujen kykyä tunnistaa viruksia ja bakteereita. Siksi solujen on myös vaikeampi hyökätä niitä vastaan.
  • Osa liikunnasta kannattaa tehdä kovalla teholla. Tämä tarkoittaa, että sinun on liikuttava teholla, joka kohottaa sykkeen yli 70 prosenttiin maksimitasostasi.
  • Juoksu ja soutu ovat erittäin hyviä liikuntamuotoja immuunipuolustuksen kannalta, samoin pyöräily ja voimaharjoittelu, koska niissä on koko keho käytössä.
  • Joka ikisellä liikuntakerralla vahvistat immuunipuolustustasi, koska elimistö tuottaa heti enemmän välittäjäaineita, jotka vaikuttavat immuunisoluihin, mutta vaikutus ei kestä pitkään.
  • Harrasta sekä kuntoliikuntaa että voimaharjoittelua. Tämä lisää liikunnan tulehdusta estävää vaikutusta elimistössä. Juuri se myös antaa toimintakykyisimmän kehon arkesi ponnistuksiin.
  • Muista koko ajan, että tarvitset aikaa palautuaksesi, erityisesti kovatehoisen liikunnan jälkeen. Omasta kunnostasi riippuu, miten paljon liikuntaa kestät. 

Syö parempaa immuunijärjestelmää

Myös syömällä runsaasti antioksidantteja sisältävää ravintoa, voi vahvistaa immuunipuolustustaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vihanneksia ja hedelmiä syödään vähintään 600 grammaa päivittäin.

Ravintolisillä tai vitamiinivalmisteilla ei ole samaa vaikutusta, vaan ravintoaineet tulisi saada nimenomaan ravinnosta. Vaikka ravintolisiä mainostetaan immuunipuolustuksen tueksi, ei ole kiistattomasti osoitettu, että niillä olisi sairauksia ehkäisevää vaikutusta.

On toki totta, että immuunipuolustusta heikentäviltä vitamiinien ja kivennäisaineiden puutostiloilta, kuten raudan- tai seleeninpuutteelta, voidaan suojautua rauta- ja monivitamiinivalmisteilla.

Immuunipuolustusta heikentävät stressi, unen puute ja tupakointi.

Haluatko vahvistaa vastustuskykyä ja pitää lentsut loitolla? Kokeile näitä kahdeksaa ruoka-ainetta.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mihin aikaan treenaat mieluiten?


KUNTO PLUS suosittelee